Joel Alme - Flyktligan (album)


Betyg: ++++
 
Debuten ”A master of ceremonies” från 2008 var en väldigt välkommen skiva på den svenska popscenen; vinglig och full av pophjärta med melodier och låtar som träffade mig. Fjärde albumet ”Flyktligan”, det första på svenska, är något lite annorlunda. Det har tagit mig drygt fem lyssningar för att fatta och ta till mig dess uttryck. Och vilken lyssningsvärd skiva jag blir belönad med. Allt är fint producerat, musiken påminner allt som oftast om något Björn Olsson skulle kunna gjort på sina ”Skaldjurs”-skivor (kanske mest balladerna) och texterna är personliga, och tja, Håkan Hellström är en ofrånkomlig influens jag tycker mig höra i texterna och i Almes uttryck (några låtar påminner lite om några spår från Håkans senaste skivor). Möjligtvis är Joel Alme lite mer svårmodig, allt är inte så tillrättalagt och hans låtar tar längre tid att greppa. Men när ”Flyktligans” tio sånger går genom hörselgångarna vecklar de sakta men säkert ut sig till fina och vackra poppsalmer. ”Flyktligan” är ett album som dessutom har potential att växa till sig än mer. Ska bli intressant att se hur dessa sånger tar sig an en livescen, han spelar bland annat på Siestafestivalen i juli. Hoppas fler ser hans spelning den här gången än förra gången han gästade Hässleholm. Joel Alme är helt klart värd en lite större publik. Ta chansen och kliv in i hans musikaliska värld.

Fem album att ta med sig från januari och februari

 

Bellle and Sebastian – Girls in peacetime want to dance

 
 
 
 
 

 

 


Ulveson & Herngren

 
Såg om ”Ulveson & Herngren” i helgen. Den håller väldigt bra än. Lysande fiktiv mockumentär i bästa ”The Office”-stil men ändå på ett annat sätt. Sketcher vävs ihop med en bakom-kulissen-historia som hela tiden för handlingen framåt (om än en lite krokig väg) mot en stundande tv-premiär. Felix Herngren och Johan Ulveson spelar skruvade gestaltningar av sig själva. Ja, det gäller väl alla som deltar i detta ”projekt”…
Ni som missat denna tio år gamla komiska ++++- pärla eller vill se om gör det enklast i SVT:s Öppet arkiv.

Sanne, Mats och Benneth-recension

Blev lite recenserande i onsdags (publicerad i fredagens Norra Skåne). Mycket folk var det. Och bra stämning.

------------------------------------------------------

 

 

 

Konsert

Sanne Salomonsen
Mats Ronander
Benneth Fagerlund

Hässleholm kulturhus, Röda salongen
Onsdagen den 11 mars

 

+++


Mats Ronander är bluesens man, mångsidig förvisso, men bluesen är själva grundpelaren för denne 60-årige rockare som i unga år spelade i Nature. Under onsdagskvällens konsert får publiken en rejäl dos av den musik som Ronander arbetat hårt med under sin karriär. Det blir en hel del anekdoter och han nämner artister och band som han samarbetat och spelat med. Ulf Lundell, Abba och Totta Näslund är några som kommer på tal. Lagom med skryt ändå och allt vävs ihop med följeslagaren och pianisten Benneth Fagerlunds komp och där Ronander själv spelar munspel och gitarrer av alla de slag som om det inte fanns någon morgondag.

Innan Sanne Salomonsen har kommit in på scen har Mats Ronander inlett med "Lika barn leka bäst", sjungit Pugh Rogefeldts "Jag har en guldgruva", tagit sig an Ted Gärdestads mindre bekanta "Can't stop the train" och dammat av sitt egna band Low Budget Blues Bands version av Don Nix-skrivna "Everybody wants to go to heaven". Det blir några långa munspels- och gitarrsolon. Och i all sin enkelhet funkar det trots avsaknaden av en trummis.

 
När Sanne Salomonsen äntrar scenen gör hon det till den gamla soulklenoden "When you walk in the room" och sin Thomas Helmig-signerade hit "Kærligheden kalder", som i showen blir något av en hyllning till sin före detta man, Mats Ronander.

Alla tre på scen sluter kort därefter upp i sång i ösiga "Nowhere to turn" där Benneth Fagerlund får ta Mikael Rickfors roll, som sjunger på studioversionen, med bravur.
Innan paus blir det Procol Harums "A whiter shade of pale" som herrarna sjunger, Sanne Salomonsen smyger in och låten övergår under hennes beskydd i "When a man loves a woman".

Den något mer musikaliskt varierade och bättre andra halvan består av Salomonsens stora hit "Den jeg elsker" med lite allsång från den på parkett rätt fulltaliga publiken, hon talar om sin svåra sjukdomstid och sjunger finstämda "Hjem" väldigt bra.

Efter en lång berättelse om bland annat dansk språkförbistring, Köpenhamn och Bruce Springsteen blir det duett i "Fire". Och Ronander spelar sin välkända "Gör mig lycklig nu"; med bara piano och gitarr som uppbackning blir den inte riktigt lika poppig och uppfriskande som den brukar låta.

Extranumrena går i The Rolling Stones tecken. Först riviga "Honky Tonk Woman" med Sanne Salomonsen på leadsång och sedan lugna "Till the next goodbye" som fint ger kvällens knappa två timmar långa musikaliska resa ett värdigt avslut och helt befriad från en riktig jävla schlager. 


RSS 2.0