Tommy tycker jag inte om

 

Tommy (2014)

 

Betyg: Svag tvåa

 

Snudd på kalkonvarning på det här kriminaldramat i Stockholms undre värld. Inte lika dålig/ofrivilligt rolig som tidigare svenska "klassiker" i genren som "Blå måndag" eller "Hjärta av sten" utan något mer påkostad men själva handlingen och utförande är på många sätt skrattretande. Framförallt när förbrytaren som gett namn åt filmen är helt frånvarande. Och varför han har sån respekt inom sitt gebit och varför hans kumpaner är så lättlurade får vi heller inget direkt svar på. Det ska tittaren bara köpa rätt av. Annars är det Moa Gammel som bär hela filmen på sina axlar när hon vimsar runt hit och dit i 90 minuter. Och trots flera välkända och vanligtvis bra skådisar i ensemblen är det här verkligen något som kunde gjorts så mycket bättre än denna ologiska och inte särskilt spännande ansats till film. Bakläxa till manusskaparna och alla inblandade.

 

Kuriosa: Min favoritscen och det enda jag kommer ihåg i ovannämda "Blå måndag" är när Göran Gillingers rollkaraktär Leo i en scen bär en vit t-shirt. Ett klipp och en sekund senare bär han hastigt och lustigt en svart t-shirt. Det är alltså på den nivå. Läser också på Wikipedia att filmen från 2001 visats EN gång i svensk tv, på Kanal 5. Tror det var väldigt sent också, typ 02 eller 03 på natten...

 

Övrigt: Har inte haft något flyt med de senaste tre svenska filmerna jag sett, så förutom "Tommy" kan ni även skippa att se "Hästmannen - sista striden" och "HallåHallå". De bägge senare når inte över en tvåa i betyg i min bok heller, tyvärr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0