Stora hamburgare för stora karlar...



Eeeh. Hur tänkte Statt/Restaurang Oscar här? "Stans största hamburgare 500 gram" låter väl inte så där jättelockande att smälla i sig på en lunch. En 150-grams eller 200-grams hamburgare räcker gott och väl, där går liksom min gräns. 500 gram malet kött borde ju motsvara någonstans mellan tio och femton thaiköttbullar på Thai take away i Hässleholm. Fem sådana kan lätt slinka ned men knappast så många fler på en lunch och då äter jag inte speciellt mycket annat på deras buffé på onsdagarna förutom lite ris och grönsaker.

Man kan ju undra hur många som blir frestade att prova denna "delikatess"? Jag tror snarare det är tvärtom. Många blir avskräckta, förolämpade. För att äta denna rätt mer än en gång tror jag inte man gör, om man nu inte vill äta ihjäl sig som Elvis Presley delvis gjorde.

Det får mig även att minnas en film ("Vrålet från vildmarken"/"The Great Outdoors", 1988) med John Candy där han på restaurang slog rekord/vann pris i att äta mest kött/störst köttbit under en kväll. Och det gick ju - tyvärr -som det gick i slutändan med honom också.

Nej, 500-grams är nog inget som Anna Skipper hade rekommenderat. Eller ens någon dietist. Är det pommes och bröd till dessutom? Är det "klassiska tillbehör"?

Kommentarer
Postat av: /M

Jag minns efter inneträningarna med HIF då Rille Bjelk brukade stanna till och fick sig en 300-grammare i sina pärons korvalua. Jag nöjde mig med en blygsammare och mer mänsklig version. Nu har alltså 500-grammaren intagit stan 20-25 år senare. Jag är skeptisk.

2012-03-09 @ 12:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0