"Årets grävande journalist"



Det må väl snart vara "preskriberat" men nu släpper jag en "bomb" (visst Bertil Nilsson-varning på alla dessa citattecken redan i första meningen men det gör detsamma då Bertil är ett föredöme och en idol). Då skivaffären ändå är nedlagd sedan några år tillbaka tar jag "risken". För säkert över tio år sedan och framåt kunde jag främst på Lasses Musik köpa album i fysisk form redan på fredagen om skivan släpptes på måndagen. Även en skiva som släpptes under mellandagarna kunde jag köpa redan på lilljulafton. Detta kunde även /M som även påpekade i kommentarsfältet i föregående blogginlägg att Aftonbladet slog upp en artikel OCKSÅ i papperstidningen om att Bruce Springsteens nya album "Wrecking ball" hade sålts på ICA Maxi redan i fredags. Jag kan tillägga att jag såg albumet även på ICA Kvantum vid lunchtid i dag. Var detta då olagligt? Skulle ICA Maxi dra in den? Skulle de som köpt skivan dömas till livstids fängelse? Svaret på de tre frågorna är NEJ, så klart. Men det var värt att "undersökas" och "granskas" i Aftonbladet...

Karolina Skoglund, troligtvis inte släkt med Magnus Skoglund, skrev "artikeln".
Döm av min förvåning när jag även läser understående notis och ser att schlager-schloken Eskil "pratar"/"frågar sig", eller Karolina Skoglund vill få oss läsare att tro att han gör det.



"Journalistpris" i massor borde regna över den här Karolina Skoglund, i varje fall i klassen "förnyare", "grävande journalistik" och dumstrut.


Kommentarer
Postat av: /M

Lasses Musik, med Hey-Lambretta-mannen i täten, kunde det med att kränga plattor. De sålde hellre under disk en vecka innan, än att konkurrenterna skulle få kunder på releasedagen.



Jag minns fortfarande med såväl nostalgi som tacksamhet då jag kom över t.ex. "V&A" med Kent och en The Ark-skiva (troligen "In lust we trust") säkert 6-7 dagar innan release. Troligen lite röda dagar m.m. mellan köp och release.



Those were the days, betraktelser från en svunnen tid.

2012-03-04 @ 23:30:03
Postat av: P

Vi får se om vi träffar Hey-Lambretta-mannen på Eldkvarn eller Batra i helgen. Eller Roger.

2012-03-06 @ 13:30:47
Postat av: /M

Roger är ju densamma som Hey-Lambretta-mannen.

Du menar kanske Kristian? Eller en helt annan Roger

2012-03-07 @ 21:40:18
Postat av: P

Ok, fick för mig att det var Christian som jagade dig med Lambretta-singeln (tankefel). Men det var alltså Roger. Kan nog vara mer rimligt. Christian var inte så energisk...

2012-03-08 @ 11:43:11
Postat av: Karolina Skoglund

Hej Patrik,



kul att du läser mina artiklar!



Du har inte reflekterat över att allt i tidningarna inte behöver vara av en grävande och djup karaktär? Vi nöjesjournalister brukar många gånger skriva om det vi tror att läsarna tycker är roande, oavsett hur mycket "avslöjande" eller "granskande" det ligger bakom. Oftast är det mixen som gör en tidning läsvärd. Denna gång tyckte vi att bossens nya skiva såldes fyra dagar för tidigt var ett roande inslag. Alla läsare kanske heller inte känner till de fenomen du beskriver om "Lasses musik".



Schlagerschloken är ett inslag vi haft med under hela Melodifestivalen och om du inte förstår humorn och ironin med det bör du kan jag tala om det för dig nu: Det är på skoj.



Att jag är en dumstrut får stå för dig men jag hoppas verkligen att du åtminstone ögnat igenom fler artiklar än dessa för att fälla din dom. I så fall är det fullt acceptabelt att kalla mig det.



Om inte finns ett axplock på www.karolinaskoglund.com



Vänligen

Karolina

2012-03-09 @ 00:05:44
Postat av: P

Karolina: Givetvis förstod jag att det var humor och tillspetsat och ska locka läsare. Precis som med bläckfisken under fotbolls-VM sist som Tv4 körde ganska hårt på och även en del kvällstidningar.



Det här blogginlägget, och många till, är också skrivna med ironi och humor i tanken och inte illa menat, men visst det kan missförstås det också och kan uppfattas som internt.



Var dock tvungen att skriva något om parallellen till Lasses musik.



Mvh

Patrik, Dumstrut

2012-03-09 @ 14:41:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0