PL-toppen vecka 34-35



Tänkte att jag både skulle tipsa om lite skivor varje vecka (får se hur långlivat det blir). Gamla PL-toppen gör comeback. Det kan vara skivor, film, böcker, mm.  Och lite kort text om skivorna, om det så krävs. Inte alltid. Ibland fyller jag kanske på med text i efterhand då tiden riskerar att ta slut vid just uppläggning av inlägget. Jag kommer dessutom sätta betyg, 1-5, alltså ingen fegskala, 1-10. Och framför allt ta ställning, och försöka undvika medelbetyget... Kanske även tipsa om några låtar eller musikvideor.



1. Serenades - Criminal heaven  ++++

Stämsång dominerar denna PL-toppen-lista. Markus Krunegård och Adam Olenius sjunger oftast tillsammans. Fin pop med klar
retrokänsla. Lite new age-vibbar och väldigt många melodier som smyger sig på lyssnaren. Precis innan jag fick skivan i min hand
såg jag bandet spela på Malmöfestivalen, och det var pampigt och storslaget värre. En riktigt bra spelning i regnet och en positiv
överraskkning (++++). Debutens tio låtar är föredömligt korta och bra. Jag hoppas det blir en fortsättning på detta lyckade duo-projekt.




2. The Jayhawks - Mockingbird time  ++++

Roligt att gubbsen är återförenade. Såg deras trevliga spelning på Way out west (++++), där de även körde några nya låtar. Comebackskivan spretar åt alla möjliga håll, ibland är det lite väl gubbrockigt, ibland pur Teenage Fanclub-pop och ibland låter det bara The Jayhawks, stämsången går som en röd tråd genom skivan, men når inte upp till mästerverket "Tomorrow the green grass" och även om toppformen inte är som i fornstora dagar är det ändå allt som oftast en trivsam skiva. Den fina alt. countryn och americanan vinner ny mark för varje lyssning.




3. Girls - Father, son, holy ghost ++++

San Fransico-duon fortsätter på den inslagna vägen och gör fantastisk pop. Varierat och fint. "Die" skulle kunna vara något från The Bear Quartets senaste. Och ibland är det ren, andäktig popgospel. Girls blir bara bättre och bättre, och snart går det inte att bli bättre...


Inte ens nära



The Drums - Portamento   ++


Med tanke på att debuten hade något och singeln "Money" lät, eh rolig, så är uppföljaren en besvikelse. Enerverande och så få melodier som håller.


-------------------------------------

Några aktuella och bra P3-hits:

Bland annat: Linnea Henriksson var den bästa i förra årets Idol. Fina debutsingeln "Väldigt kär/Obegripligt ensam" andas Laleh och Helena Josefsson, för att nämna två andra svenska sångfåglar.







Kommentarer
Postat av: /M

Nä du, Idol-Linnea, den lätte gick vi inte på. Det där var inte nyskapande för fem öre. Laleh-verser med nanne Grönvall-refräng som doftar balkanschlager. Ingen vidare produktion heller, låter mer som en tunnare demo. Synd på så rara ärtor.

2011-09-07 @ 10:35:15
Postat av: Patrik Nilsson

Bra tips, men mitt är bättre. PSL på MPL (Per sinding larsen på mötesplats Ljungdala) 15/9.



Sen har du väl inte missat Jocke Bergs fina insats i Bilar 2 där han gör den svenka versionen av Weezers version på The Cars You might think.

2011-09-07 @ 10:39:59
Postat av: /M

Den där la-la-la-jojen sänker låten. Jag ser dessvärre bara en same med ren och lappkåta framför mig då jag hör de partierna.

2011-09-07 @ 10:41:23
Postat av: /M

Patrik Nilsson-->

Neeeej, jag jobbar sent den 15/9, vad synd. Jag tänkte ju ha gått då PSL blev sjuk, tråkigt att han bokats om till en dag jag inte kan :(

/Marcus

2011-09-07 @ 10:43:31
Postat av: P

/M: Gissade nästan att du inte skulle gilla Linneas singel. Men klart mycket bättre än många andra Idolare. Hoppas hennes skiva innehåller några bra låtar, hon har skrivit den tillsammans med Orup.



Patrik Nilsson: Nej, ska försöka lägga upp en liten notis om det också. Både här och på Facebook. Jag kommer nog vara där. Per kan nog vara intressant att lyssna på. Vi ses då.



Bergs låt är väl egentligen mer rolig än jättebra men kul att han kan göra en sån här grej numera. Han kanske också kunde göra en hel soloskiva med lite mer raka låtar. Hade varit intressant.

Har inte hört Weezers version än, måste nog lyssna på den nu och The Cars original...

2011-09-07 @ 12:30:35
Postat av: /M

Ta min domedagskritik med en nypa salt, låten väl väl ++. Alltså inte helt oäven.



Får se om jag kan kompa ut några timmar 15/9, så att jag hinner se PSL. Hur dags börjar det?



Och imorgon är det mat & quiz, vi ses! :)

2011-09-07 @ 22:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0