Brobryggarna och lite till




För några veckor sedan (blir inte ens färdig med ett sånt här kort inlägg) lyssnade jag till Jan Guillous tegelsten "Brobryggarna" på jobbet. 1900-talets början och fram till strax efter Första världskriget avhandlades.  Ömsom segt, långdraget och händelsefattigt, ömsom intressant och bra berättat. Det är Tomas "Tintin" Bolme som läste boken för mig, vilket får mig att vilja se nya Tintin-filmen... Det senare blir nog inte av förrän den kommer på "DVD". Trots att Bolme inte längre gör rösten till Tintin.

Summering av det viktigaste:

- Broar började byggas först långt in i boken. 
- Det åts en hel del tysk mat och dracks weissbier från Dortmund och Frankfurt.
- Överingenjören heter Skavlan, SKAVLAN, kunde han inte hetat något annat. Det fanns även en Major Kepler, KEPLER!
- Det fanns gott om moskiter i Tyska Östafrika. MOSKITER inte mygg, alltså.
- Vad är flatbröd? Det åts också en del. Fick googla.
- Guillou har flera gånger skrivit "neger" i boken. Visst, möjligtvis för att handlingen utspelas precis i början av 1900-talet, men ändå lite spekulativt.
- Boken var väldigt lång, lite för lång och händelsefattig även om den tog sig lite efterhand.


Just nu är jag i slutskedet  (ja, i varje fall andra halvan) av Mårten Blomkvists "Höggradigt jävla exentrisk: en biografi över Bo Widerberg", Steve Jobs-boken "läste" jag en tredjedel av på engelska förra veckan, och på jobbet nu är det "Gustavs grabb" av Leif GW Persson som gäller (cirka en tredjedel kommen och inte så värst mycket intressant har hänt, tyvärr).

Kommentarer
Postat av: /M

GW-boken ska visst ta sig ungefär halvvägs, eller därefter, enligt vad jag har läst på flera håll. Då är det kanske så dags.



Steve Jobs är ju 2011 åras hype, den där boken (näst efter Zlatan) så den läser jag inte. Mest för att jag inte riktigt orkar bry mig om Jobs, varken förr eller nu. Han har aldrig fascinerat och fångat mig. Och brydde jag mig inte om honom de senaste typ 100 åren, då gör jag det naturligtvis inte 2011 heller hans tråkiga öde till trots.

2011-11-17 @ 19:12:20
Postat av: P

Steve Jobs-boken, summering (även om jag bara orkade "läsa" en tredjedel): han var en skitstövel och en duktig affärsutvecklare. Zlatan intresserar mig mer och den ska jag snart ge mig på mer (läst två kapitel), trots hype.

2011-11-18 @ 12:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0