Målet är i sikte



God is a DJ. Last night a DJ saved my life. Kärt barn har många namn.

För inte nog med att jag i går kväll kunde glädjas åt att Nordpolen är på gång med en ny skiva. Den försmädliga Harrys musicquiz-förlusten hade nästan glömts bort på riktigt (hur kunde vi ha så många fel på tv-signaturerna egentligen?). Ja, vissa fick ju en halv hamburgartallrik gratis i varje fall, så det var lite en win/win-situation för den ena deltagaren i Team Jarvis Cocker. Kan hon som inte är med i quizet och som min lagkompis "delade en burgare med" komma lite tidigare till Harrys kommande torsdagar också så att vi även får sittplats redan i första halvlek är vi dock mer än nöjda.

I dag på väg hem från jobbet fick jag syn på en plansch vid ett av stadens mest uppenbara cykelställ. Dj. Patrik ska inta Målet den 4 mars. Jag fick panik, snudd på, visst har jag ansedd musiksmak förvisso, men att DJ:a redan i kväll var lite oväntat. Och namnet Dj. Patrik hade jag velat ha något mer originellt. Kanske DJ Pocke, DJ Padda eller DJ Putte hade varit att föredra! Jag har ju i princip aldrig spelat skivor ute. Kan min manager bokat detta utan min vetskap?! Snabbt som sören cyklade jag hem, ärenden på stan fick vara så, Systembolaget får jag ta i morgon (har Den Rödnästa gått i pension förresten? Har inte sett henne på länge där, jag hade varit beredd på att lägga en tjuga i avskedspresent, helt klart. Glömde fråga Labbes morsa...).

Just nu är jag i färd med att få till stånd en taxi till Målet. Jag vill ju vara ute i god tid. Klockan 22 drar jag igång mitt set. Undrar om det kommer mycket folk? Burk-Ragnar eller Gun? Jag är spänd, har fyllt en hel gammal läskback med britpop och andra vinyltolvor. Nån gammal dansbandsskiva också, säg Jigs, för säkerhets skull. En och annan klassiker och en hårddisk full av hits från indiemp3-bloggar och dyl får också följa med. För jag hoppas de har en cd-spelare också där någonstans på Målet, som även kan spela några brända cd-r jag har med ("Suede-röven" får följa med, de ska ju ändå spela i Hultsfred i sommar). Så nu kör vi! Kom till Målet nära Levins El (gamla Tony Lee). Vid 22-snåret. Målet var även samlingsplats på bortamatcherna för Ignaberga IF. Så det är en välkänd lokal för mig. Men lite nervös blir jag allt. Det är gratis inträde på Målet, men har inte varit där på hur länge som helst. Vilken publik kan tänkas komma? Kommer de bua om jag kör en för ny låt? Ja, det får ge sig. Nu tutar taxin utanför mitt fönster. Dags att bära ut allt (jag är van vid att asa cds och vinyler) och bege sig mot min stora show i kväll. Hur mycket tjänar jag på denna kväll egentligen, Macke? En halv hamburgartallrik?

Kommentarer
Postat av: /M

Haha, ja, den där halva (eller 1/3 kanske det var) hamburgertallriken smakade inte så illa. Gratis är gott, inte minst för att bonna mé lide mad pau fyllan.

2011-03-05 @ 20:50:23
Postat av: /M

Hm, vet förresten inte hur mycket jag ser fram emot Nordpolens andra skiva, det verkar bli en mer rap-aktig sak enligt folk som fått höra lite demos och smakprov.

2011-03-07 @ 20:16:14
Postat av: P

Blir säkert lysande även om han får svårt att upprepa debuten. Läste nåt att den skulle vara ännu mörkare också, kan en skiva bli mer mörk än "På Nordpolen"?

2011-03-07 @ 23:15:04
Postat av: /M

Ännu mörkaren än "På Nordpolen" har jag också läst. Blir det mörkare än förra skivans inte fullt så upplyftande texter kring saker som självmord, orkeslöshet och depression... ja, då är det svart som natten!

2011-03-08 @ 12:56:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0