Skivdjävulen slår numera sällan till





Jag kan verka gnällig nu men det här är verkligen ett i-landsproblem som ni ska ta med en stor nypa salt. Även om jag inte kan göra det. I dag tog jag en tågresa till min förra bostadsort Kristianstad. Jag åt lunch- och wokbuffé på Restaurang Kimpos. Det var gott som vanligt, även om jag var där strax innan stängningsdags. Det är lite nostalgi över detta ställe som en vän så klokt sa på Facebook.

Sen gick jag en sväng inom Åhléns (som vanligt slentrian och trist det besöket) och Carlings (såg ett par himmelsblå byxor men fanns bara i Large).

Det här var mest en parantes för det här blogginlägget, ja snudd på förord.
Det som det här skulle handla om var nämligen att jag var inne i en livs levande skivaffär och bläddrade bland vinyler och cds.

Och tanken som slog mig var nästan direkt att det måste vara något verkligt bra - och prisvärt - om jag ska köpa något. Kompact Disk är en av de bästa och personligaste skivbutikerna i säg, Skåne men jag får alltid en smula av ångest när jag är inne där och inte köper något. Senast jag var där förde jag en osammanhängande och mycket ovetenskaplig diskussion om vinyl där inne. Det kändes som innehavaren blev lite sur på mig. Han hade procentsatser och dylikt på hur mycket vinyl som såldes i landet. Det hade inte jag som överskattade vinylen potential, minst sagt. Och när jag till slut köpte en vinylsingel var det nästan i desperation. Minns inte ens vilken det var. Eller var det under mitt förförra besök... I dag köpte jag inget, trots att det fanns väldigt mycket bra i butiken drar även jag mig numera från att köpa några skivor. Jag hade tänkt fråga efter någon skiva jag inte hittade i hans sortiment men lät bli. Vad hade det gjort för skillnad? Allt som finns i butiken FINNS. Där är inga lager. Jag ville inte höra: "Den kan jag beställa in", typ. 

Och ännu ett bevis på att det inte skulle bli "Obekväm stämning med Patrik Leanderson" blev våra tilltal endast "hej" och "hejdå". Jag antar att butiksinnehavaren blev lite putt när jag inte köpte något. Eller så surfade han vidare efter nya obskyra inköp.

På tal om obekväm stämning kom jag snabbt över min första tanke till konversation, "Var du på Siesta!?".
Eller "Bra skiva du spelar, det låter lite som Belle and Sebastian!" (The Head and the Hearts debut spelades under hela mitt besök).

Då hade trippelridån gått ned och jag hade fått kasta mig ur butiken...
Jag ska aldrig gå dit fler gånger, i så fall ska det finnas någon annan där inne redan, Christer Paulstrup kanske?


Kommentarer
Postat av: /M

"Jag ska aldrig gå dit fler gånger..."

Jojo, det har man saqgt om mycket, likväl trillar man ändå dit igen.



"...i så fall ska det finnas någon annan där inne redan"

Tyvärr kan man ge sig fan på att vederbörande går ut då man själv går in, sedan sitter man i rävsaxen igen. Låtsas bläddra lite intresserat i något ställ medan man önskar att någon annan kan gå in så att man själv kan gå ut. Lite som liraren som gick ut då du gick in 5 min tidigare ;-)

2011-06-15 @ 11:42:54
Postat av: /M

Varför i går förresten, dagen innan Jojo Sommar börjar gälla?



Hästveda Marknad får vi förresten spika någon av dagarna, det är 12-13 juli i år. Även en tripp till GeKås i Ullared får prickas in. Kanske även en dagstripp till Danmark... eller Tyskland (om bussresa finnes dit).

2011-06-15 @ 13:34:03
Postat av: Jörgen

Hej,

Känns tråkigt att folk känner sig påhoppade när man försöker vara trevlig, men detta är ju olika från människa till människa. Ibland är det svårt att bedöma om folk vill bläddra i fred eller konversera. Jag har mycket folk som kommer in ofta, men inte köper något. De verkar glada och inte alls besvärade. Men om man vill vara anonym är det svårt i en så här liten affär, oavsett vad det säljs. Då passar Ullared bättre. Om du skulle dyka upp igen hoppas jag att du får ett bättre bemötande.

Jag har tagit till mig din åsikt och ska försöka bättra på servicen. Det behövs alltid.

MVH

Jörgen

2011-07-11 @ 09:27:19
Postat av: P

Ta det inte på för stort allvar, det här inlägget, jag nämnde många positiva saker också, men för att det ska bli lite bett i texten, kanske även roligt, måste jag överdriva en smula.



Jag ska försöka tipsa om lite musik också snart mellan alla tramsinlägg.

2011-07-11 @ 17:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0