2010 episod 8: Samlingen



Ibland trillar poletten ned lite sent. Man är så inne i hitta de nya och intressanta banden med de fräckaste albumen och så glömmer man bort sina indie- och lo-fi-rötter.
Jag har därför inte tagit mig tid att verkligen lyssna ordentligt till Vit Päls. För just så har mitt förhållningssätt varit till det här lite obskyra malmöitiska bandet. Jag har hört en låt lite då och då. Läst om dem, sett/hört dem framföra en ny låt, "Beatles på semestern", i glasburen på Gustav Adolfs torg under P3:s Musikhjälpen. Men det är först ett halvår efter att de gav ut den Karl-Jonas Winqvist-sammanställda samlingen ”Nu var det i varje fall så” som jag verkligen spelat och insett vilken fantastisk samling sånger det handlar om. Det här är ju så fint, så rätt, så kult, så fantastiskt bra. Det är just så här First Floor Power och Karl-Jonas Winqvist borde låtit om de sjöng på svenska och fortfarande spelade i Gula villan ("Sommarpoemet" och "Sånger ifrån taken", bland annat).

I Vit Päls återfinns ännu ett bevis för att det kan göras utmärkt pop med till synes enkla medel och begränsad sång. För i dessa 21 sånger rymmer så mycket vardagsbetraktelser, infall, humor, idéer och melodisk talang i Carl Johan Lundgrens stämband och textförfattande att hälften nästan varit nog. Räcker inte orden till för melodin betonar han orden som sjungs på sitt speciella vis. ”Nu var det i varje fall så” är en underhållande, fängslande samling sånger som tar avstamp i ett lo-fi-tänk som 2010 känns  så osvenskt befriande. Jag tänker på Moldy Peaches, ett nedtonat Docenterna, ja kanske rent av Björns vänner. Andra artister som poppar upp i huvudet är t.o.m. Daniel Johnston, Jens Lekman och Jonathan Richman.
Den gemensamma nämnaren är ändå att det är musik gjort med hjärtat på rätt plats.

Och det är aldrig försent att upptäcka Vit Päls.

Det är jag ett bevis på...

Men när ett nytt album eller för den delen en ny sång finns tillgänglig lovar jag att vara med på noterna.

Kommentarer
Postat av: /M

Du har väl inte missat deras "Det har varit ett sjukt år" som utkom redan 1 april 2009? Det var så jag fick nys om Vit Päls, man kunde ladda ner den samlingen (en del kom med på "Nu var det i varje fall så", men mycket finns inte med där) som gratis zip via deras sida.



Länken finns ännu, något år efter att jag fick tips om den.

Håll tillgodo: http://vitpals.bandcamp.com/



"Nu var det i varje fall så"-sammanställningen får väl ses som en extended edition av "Det har varit ett sjukt år" plus massa andra låtar, men ven minus en del från "Det har varit ett sjukt år". Låter det rörigt? Men tillsammans utgör dessa båda skivor en Vit Päls Deluxe utan dess like.



Fast den där "Det har varit ett sjukt år" vet jag att jag tipsade dig om tidigare under 2010, typ i våras/somras, men samtidigt är det inte lätt att snappa upp exakt allt som andra runt omkring en snackar om. Bättre sent än aldrig, som sagt :)

2011-01-09 @ 12:37:20
Postat av: /M

Blott två dubletter och totalt 30 olika låtar som de släppt officiellt på sina båda samlingar. Inte illa. Hoppas att det fortfarande funkar att ladda hem från länken du fick, men annars har jag skivan både på datorn och den externa.

2011-01-09 @ 12:55:20
Postat av: P

Ja, nu får man allt göra en hederlig cd-r med ca trettio låtar (om de får plats på en 80-minutare). Tänkte lägga in "Köpenhamn" och "Beatles på semestern" också, får nog rippa dem från myspace och SVTplay bara först.

2011-01-09 @ 16:05:59
Postat av: /M

Ja, jag tänkte just frågat dig var du funnit de båda låtarna som de spelade på Musikhjälpen. Jag hittar inte SVT-klippen på Youtube, då kunde jag i alla fall ha rippat liveversionerna till undermålig mp3.



Du får väl rippa från Myspace och langa, i väntan på studioversioner.

2011-01-09 @ 17:34:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0