2011 blir ett "good year"



Det är en sak jag inte kan sluta tänka på. Senast Aftonbladet-journalisten Fredrik Virtanen var med i "P3 Populär" för någon vecka sedan var det som om han blev överkörd utan att han märkte det. Hans ord och meningar kändes som tunna luftslott för programledaren Hanna Fahl och vem det nu var som också satt med i studion. De verkade inte vilja ta hans åsikter riktigt på allvar. Det var i varje fall så jag uppfattade det. Den kvickmunnade Virtanen pratade med sin ljusa, lite halvstressade röst och försökte få sina glosor och oneliners ut i etern. Men de gick rakt ut i tomma intet. Ingen respons alls, bara korthuggna "ja", "ok", "tack", osv. Inte ens lyssnarna klagade på att han pratade för fort, vilket alltid är fallet när Fredrik Wikingsson är med i programmet.

I dag skriver samme Virtanen att "2011 har börjat horribelt. Horribelt, säger jag." Dubbla "horribelt" i sin senaste krönika. Jag lägger också märke till en syrlig kommentar av en viss Guttaperka som lyder såhär: "Bitter-kvitter från en södermalmssosse som bytt klasskampen mot bästa-biffen-i-New-York-koketteri."

Snacka om att skriva i motvind om man ska ta det bokstavligt, kanske är den snart 40-årige skribenten redo för något nytt uppdrag. Kanske kommentera tv för gott, recensera "Sommar i P1" (!), eller rent av politik eller bridge.  Hanna Fahl slutar i veckan som programledare för "P3 Populär", jag är dock tveksam till att Virtanen blivit tillfrågad eller ens sökt jobbet. Han har ju ändå lett "Studio Virtanen" i Tv8 men är Aftonbladet trogen numera, av den där tv-karriären blev det nog inte så mycket mer. Det var kanske för stressigt? Sedan kom "Petra Mede Show" och "Hellenius hörna".

Signaturen Mothernature tycker dock tvärtom om Virtanens krönika (det finns alltid två sidor av myntet): "Haha, där fick du in en fullträff, du blir bara bättre och bättre Fredrik, precis som Alex Schulman!!!". Vet dock inte om denna kommentar ska ses som speciellt positiv, egentligen.

Själv så tycker jag kulturåret 2011 har rivstartat och börjat bra.

Under 2011 har jag hittills bland annat tagit del av följande:
1. "Rabbit hole" - ett spektakulärt och tragiskt drama med Nicole Kidman och Aaron Eckhart.
2.  Sett "Konferensresan" på Kanal 5. Den progressiv rock-älskande Kim, vilken bra teori om de tre proggstegen, från Den Raeliska Rörelsen var första avsnittets behållning. Hans raggteknik, hans iver att få reda på lunchmenyn och få speciellmeny UTAN grönsaker.
3. British Sea Powers "Valhalla dancehall" låter väldigt bra. Borde tilltala fans av bl.a. Libertines, Jarvis Cocker, Echo & the Bunnymen, etc.
4. Jag får inte gåshud av Roxettes nya singel. Som om jag trodde det. Det fick jag dock som liten påg när jag lyssnade på "The Look", tror jag.
5. Sett två avsnitt av "Minuten" och mitt hjärta och hjärna har överlevt.
6. Drabbats av svinkoppor i vuxen ålder (jag skyllar på "Minuten").
7. Ätit på Norra Stations restauranger för första gången på säkert två år.
8. Köpt biljett till Robin Paulsson och kompanis ståuppshow på Restaurang Farozon i början av februari (exakt en vecka innan Johan Glans intar Hässleholm Kulturhus).
9. Ännu inte provåkt mina splitternya ouppackade skridskor som jag köpte i början av förra året. Det är snart dag!

Kommentarer
Postat av: U

Jag( syster ) vill osså med på Robin P. Ev min sambo med, går de att lösa?

2011-01-11 @ 23:24:59
Postat av: P

Ja, det går nog att lösa. Fanns gott om biljetter kvar i dag när jag ringde, köper ni själv eller ska jag köpa två till?

2011-01-11 @ 23:28:40
Postat av: /M

Svinkoppor? :O

2011-01-13 @ 00:14:47
Postat av: P

Ja, svinkoppor/barnsår/impetigo/bakteriell hudinfektion. Har du aldrig haft det? Jag tror inte jag haft det innan. Är ofarlig men tydligen smittsam och irriterande. Kan uppstå lite hur som helst vid ett öppet sår oftast i samband med förkylning. Fick kort penicillin-kur.

2011-01-13 @ 08:44:22
Postat av: Arizainab

Great site

2011-11-29 @ 08:07:02
URL: http://arizainab.bloghandler.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0