Kärt barn har många namn



Maja Ivarsson i The Sounds och Oskar Linnros får agera kändisnamn för de populäraste namnen. Bägge spelar dessutom på Siesta! i år och är högst aktuella. Får vi se bägge på P3 Guld i morgon?



Ja, det gamla ordspråket som finns i rubriken använder man inte var dag. Häromdagen pratades det dock namn i radio, tv och tidningar, bland annat. Oskar och Maja är de vanligaste namnen, eller i varje fall några av dem som är på starkast frammarsch.

Men kan man inte bestämma vad sin unge ska heta kan man ju alltid slå till på en hel radda namn.

Eller vad sägs om nedanstående. Han har även en syster/fru med långt namn. Långt och krångligt men originellt. Och helt sant. Vet inte hur jag kom över det men det innehåller ju även Oskar, som lök på laxen. Och ett dubbelnamn som tilltalsnamn.  Och ett om än möjligt ännu mer högtravande efternamn. Själv så har jag bara tre ynka förnamn, Jan Patrik Daniel med det mittersta som tilltalsnamn. De känns möjligtvis inte så heta 2011, Daniel var dock på tapeten 2010. Beställer jag nyårsmat på Casablanca kan jag dock lyckas bli tilltalad som Lee Anderson. Det låter mer internationellt i och för sig, och det använder jag faktiskt ibland på skämt. Så jag kanske kan säga att jag har fyra förnamn då. Får jag inte Stora journalistpriset för detta blogginlägg ger jag upp...


Georg-Henrik Claes Oskar Wolfgang Erik Bernward Graf von Schlitz genannt von Görtz und von Wrisberg


Kommentarer
Postat av: /M

Georg-Henrik Claes Oskar Wolfgang Erik Bernward Graf von Schlitz genannt von Görtz und von Wrisberg



41 av 140 tecken kvar på Twitter efter att ha kopierat in det. 99 tecken på det namnet alltså. Inte illa pinkat. Eller så är det just så det är.

2011-01-24 @ 09:44:05
Postat av: /M

"Graf von Schlitz" var f.ö. den roligaste delen i namnet, det skulle lika gärna kunna ha varit något som ett humorprogram kommit på. En karaktär i Grotesco, med anspelning på systrarna Graaf och herrtidningen Slitz. Graf von Schlitz.

2011-01-25 @ 12:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0