2010 episod 7: Resan



Häromdagen läste jag en artikel om de tio mest populära resmålen som resebolaget Ving hade tagit fram.
2010 var jag på ett helt annat ställe, och min första chartersemester sedan Ayia Napa, Cypern i början av 2000-talet. Jag har mognat och väljer inte längre något populärt svenne-reshak längre som ligger topp-10 på topplistorna. Jag söker mig till något som är mer indie och outforskat.



Sicilien, valde jag, lite på vinst eller förlust en sen junikväll framför datorn. Något som mer är en upplevelse än renodlad solsemester, tänkte jag. God mat, gott vin, god öl, fint väder, härlig landsbygd och mycket sevärdheter. Väl där tog jag hellre en löprunda på de stekheta asfaltsgatorna bland sopbergen i förorten (hotellet låg lite off), pausade med en panini och en 66 cl:s Birra Moretti vid en av alla mysiga små caféer vid strandkusten. Kikade in på en camping när Italien skulle spela match. Och framför allt åkte på en dagsutflykt till vulkanen Etna, där jag på toppen åt en rasande god lasagne och tog en Etna-hutt.  Jag åkte dessutom lift för första gången.


Då ska jag inte gå in på att till Sicilien verkar bara äldre par och barnfamiljer åka. Allt är inte riktigt så planerat heller, och Solresor går lite på måfå, guiderna var dock pratglada och anordnade quiz på hemvägen från Etna. Vägarna var inte heller så bra. Vi höll även på att bli av med en person på Etna-resan, vi satt och väntade i en halvtimme på henne, som tur var hade hon överlevt och bara tagit fel på tiden för återsamlingen. Vi hann till och med bli lite oroliga.


Mannen som står på knä med en skylt i händerna kände jag igen från Hässleholm, han brukar nämligen antingen sitta utanför Chicco eller Netto och bedja/tigga/se ledsen ut.


Något jätteställe var inte Cefalu heller direkt (vilket jag anade, ja rent av visst om), men lugnt och skönt, och fullt med sten i havet vid hotellets strand. När jag skulle ta en dagsresa till Palermo blev den tyvärr inställd p.g.a. för få anmälda.

Det verkade bara finnas två enkelrum på Hotel Dolchestate. Jag fick det ena ungkarlsrummet bredvid receptionen på första våningen (Matti fick det andra). De spelade Sades album "Love Deluxe" hela jävla tiden. Det med "No Ordinary Love" från 1992. Till slut var jag helt slut i huvudet och fick överrösta bartenderns monotona musikval med bland annat The Drums och Teenage Fanclub.

Det var dock många trevliga människor med på resan och på plats. Jag kan varmt rekommendera att åka ensam på semester ibland. Gärna till Sicilien. På nedanstående bild slappar jag och några av de jag lärde känna med en öl efter att strosat runt på Cefalu marknad en stund. Den gick man snabbt över (köpte ett himmelsblått skärp), Hästveda marknad är betydligt större.


Vännerna: Matti med videokameran, Sören och Inger (i mörkblått) och Det Norrländska Paret.



2011 är jag förhoppningsfull och letar febrilt efter nya spännande resmål att utforska. Jag vet i dagsläget inte vart det barkar men möjligtvis får jag problem med att välja något som är utanför Vings topp-30-lista.


Kommentarer
Postat av: /M

London eller Berlin? Hehe.



I dagsläget har jag inte mycket resor spikat 2011.

Dock några tripper till Östergötland + en vecka i Rom.

2011-01-09 @ 13:02:29
Postat av: /M

Passande att jag då lyssnar på "Skanstull" (en liten rundturs- och reseskildring av den enkla vardagen) med Tiger Tape (en låt och skiva jag visst fick skickad till mig på msn i april 2010, borde vara i den vevan jag laddade ner Vit Päls med andra ord).



"Kanske var det en dröm, kanske var jag full.

Du sa det är ganska sent, du borde se dig omkring".

2011-01-09 @ 13:05:39
Postat av: /M

Fan, indie-jens har ju tipsat mig om massa svensk indie och pop, nu då jag tänker efter och kollar runt i mina mappar. Jag borde återuppta det där musikaliska utbytet snarast igen, då vet vi redan inom kort vad som slår i indie-sverige 2011/2012, hehe.



Undrar om indie-jens har Navets skiva? :O

2011-01-09 @ 13:08:00
Postat av: P

Jaså, Rom. I sommar? Det var inte illa. Du är nog en aning mer Italien-expert än vad jag är. Ja, Berlin!

2011-01-09 @ 13:57:52
Postat av: P

Tiger Tape tror jag du spelat upp nån gång. Synd de inte sjunger mer på svenska.



Palpitation gillar jag mer, de har du säkert hört, lite Bad Cash-vibbar med ännu en sångerska som låter som en pojk när hon ylar...

2011-01-09 @ 14:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0