Asandes av cds is killing me



Jag har flyttat – igen. Det är alltid en jobbig sak. Rent fysiskt. Eftersom mitt bohag består av övervägande cd, dvd och (ljud)böcker (dock mest det förstnämnda) är det ett oändligt asande av lådor. Utan dess like skulle jag tillägga, jag blir matt. Och i skrivande stund vet jag egentligen varken ut eller in vad jag ska göra av dessa plastbitar som ”förpestar” alla utrymme (kanske 75 procent av bohaget) och som jag köpt för dyra slantar men som nu inte är värda något (förutom dyrgriparna, en Bawl-skiva och en George Harrison-box av ett album som gavs ut i samband med att han gick bort). Längst ned i detta blogginlägg lägger jag upp en annons med skivor jag är beredd att göra mig av med, alltså de som är mest värdefulla. Som en schyst bonus till er läsare innan de åker ut på Blocket eller Tradera.

De flesta cd har dock ett inre affektionsvärde. Och de är svåra att skiljas ifrån även om jag sällan spelar dem. Jag har haft en mängd lådor i källaren och därtill en mängd cd-singlar (som ju är om möjligt ännu mer värdelöst).

Men slänga dem vill jag inte, möjligtvis kan man försöka sälja några. Dock får man inget för dem längre, inte ens Kompakt Disk i Kristianstad tar in så mycket begagnat längre. Och vad får man på Skivesset i Malmö för en binge? En krona per skiva? 

Eftersom Spotify och mp3 finns har den fysiska cdn spelat ut sin roll och allt mer blivit en raritetet i negativ bemärkelse. Allt finns givetvis inte på Spotify och liknande streamtjänster. Men det är ganska sällan man numera spelar cds som står i hyllorna. Det kan förekomma att jag får ett ryck ibland, på någon hemmafest eller mer troligt att jag tar några till bilen när jag är ute och rastar Saaben. Det senare är rätt trevligt.

Som nyårslöfte gav jag mig själv att inte köpa fler cds, utan endast koncentrera mig på vinyl. Det har väl gått sådär. Jag har visserligen inte köpt en enda cd, men likväl inte heller köpt några lp eller vinylsinglar. Har dock funderat att skicka iväg en beställning och det kommer jag högst troligt göra när jag väl kommit i ordning i min nya lya, ett stenkast från min gamla grundskola. En lite mer välorganiserad vinylhörna i stora rummet hade varit nice.

I dagarna kom också "chocknyheten" att Skivlagret lägger ned några av sina butiker runt om i landet. Ledning säger att det beror framför allt på att leverantörerna inte sänkt cd-priserna. Och till vis mån har Skivlagrets ledning rätt, jag drar mig för att köpa en ny skiva för, säg, 159 kr. Då ska det vara något bra och allra helst svenskt. Sen är ju deras utbud ganska begränsat. Ledningen hade hoppats på att de kunde sälja för under hundralappen och då hade det givetvis sålts en del till. Även om jag egentligen tror det hade varit en ganska kortsiktig lösning. Det är ändå bara en äldre generation som köper cd numera och har så varit ganska många år. Ungdomar under 25 äger förmodligen inte många fysiska skivor. Men innan nedladdningshets och streamorgier var det en självklarhet att köpa dessa små plastbitar, om man hade det minsta musikintresse.

Nu är de mest ett stort bekymmer för i princip alla som har dem under ett tak... 
Och vid en flytt ställs man inför fler dilemman.

Här är ett utdrag över cds som kommer läggas upp till försäljning. Det är först till kvarn som gäller på dessa rariteter.

Bawl - Year Zero (cd)  500kr
Menswear - Nuisance (cd) 250kr
George Harrison - Brainwashed (cd) 550kr
Smash Hit WondersLove your wife (cd) 800kr
The Ism - I didn´t catch your name  (cd-singel) 300kr
Suede - Suederöven (misslyckad bränd cd-r) 150kr


Kommentarer
Postat av: /M

Haha, redan då jag läste att du skulle lägga upp lite skivor i inlägget så anade jag att Suede-röven skulle dyka upp.



Har du stort förråd? Fler än ett kanske?



Ja, det är banne mig inte lätt att veta var man ska göra av alla saker, t.ex. skivor, efterhand. Eller vid flytt. Jag ska bo här tills jag dör nu, jag vågar inte flytta vidare. Då lär jag tvingas hyra tre långtradare från Schenker.

2011-02-18 @ 21:05:48
Postat av: /M

Skivlagrets butiker startade förresten utförsäljning på allt redan dagen efter att beskedet gavs, alltså började rean i onsdags. Ännu inget här i stan, så den drivs väl vidare under annat namn snart. Ännu kastar inte Jackoz-Lassez in handduken. Hans räddande ängel är väl att han driver butiken som franchise och att det inte styrs av Skivlagrets huvudkontor.

2011-02-18 @ 21:09:33
Postat av: P

Jag kom på den rätt sent ändå "Suederöven", frågan är dock om jag hittar den. Jag har inte slängt den i varje fall. Annars borde sånt som inte finns på Spotify vara värt en slant. Det kan man liksom ha som argument när man försöker sälja skivorna...

2011-02-18 @ 22:15:41
Postat av: /M

Sälj dem billigt till Skivlagret, så kan de slå på några kronor och kränga dem under sina utförsäljningar. Då kan de minimera förlusterna och konkursen liiiiite kanske ;)

2011-02-18 @ 22:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0