Hej hej podcast



Jag har under några veckors tid lyssnat i kapp Filip och Fredriks podcast som finns på bland annat Itunes och Aftonbladet.se. De första avsnitten av podcasten gjordes under några sommarveckor när "Lite sällskap" spelades in i Värmland. Dessa avsnitt känns som något mer spontana i sin karaktär än vinterns avsnitt där Fredrik oftast sitter i Sverige och samtalar med Filip som är i USA, via Skype. I somras spelades avsnitten in i en bil någonstans i Värmland eller i Stockholmstrakten. De ringde upp folk, kanske var det Adam Alsing som de fick syn på när han var ute och gick med sina stavar. Oavsett vilket är samtliga podcast-avsnitt klart lyssningsvärda om ni då och då har en halvtimme över att ta del av grabbarnas klassiskt pubertala ordval där dock oftast intressanta diskussioner förs.

Ingenting är omöjligt att de pratar om. Egentligen. Och som de pratar. Vet inte hur inspelningsprocessen ser ut, men det känns väldigt imponerande att de kan hålla en så pass röd tråd genom hela podcasten. Möjligtvis ligger det en del förberedelse innan allt drar igång, men som lyssnar märker man inte det eller i varje fall tänker man inte på det utan allt känns väldigt oförutsägbart och professionellt. Och de kommer aldrig av sig, utan får in den ena slutklämmen efter den andra.

Signaturmelodi och musik som får tjänstgöra mellan de olika ämnena som tas upp är den käcka "Karlatokig" som framförs av Karlstad-sångerskan Mia. Och låter som nån gammal Carola-låt. Vid några podcast-avsnitt bytte de ut den mot en annan låt av Mia. Det blev inte riktigt detsamma, så de tog tillbaka "Karlatokig" (var det många som protesterade?)...

I den personliga podcasten får vi lära känna de bägge snabbtrutade herrarna lite mer på djupet, ibland mellan raderna men också i just snacket de för mellan varandra, de är inte alltid sams eller tycker speciellt lika (vilket man kanske skulle kunna tro), vi får även en mer nyanserad inblick i deras film- och musiksmak. De skulle kunna bli riktigt hårdhudade kritiker. Inga fingrar läggs emellan när de tar till den stora sågen. Den svenska och utländska ståuppkomikereliten har de inte mycket till övers för, som ett exempel. I varje fall är Fredrik oerhört kritisk mot just denna företeelse. Vissa kritikerhyllade filmer och tv-serier får också en rejäl känga. Givetvis ges det också beröm till saker de gillar även om det inte lyser igenom lika kraftfullt.

Nu ska jag inte avslöja för mycket av själva podcasterna. Lyssna själva, det är ett tips. För ni får flest antal ämnen och ord på en halvtimme (garanterat) och tillika väldigt intressanta diskussioner i Filip Hammars och Fredrik Wikingssons sällskap. Det kan vara något av det bästa de gjort. Bättre än tramset i "Vem kan slå Filip och Fredrik?", personligare än det rätt misslyckade "Boston Tea Party" och framför allt roligare än "Myggan".

I senaste avsnittet som släpptes i dag får vi höra en oerhört uppjagad och härligt upprörd Fredrik Wikingsson. Filip Hammar får avannonsera podcasten med att slå i bordet och halvsjunga fram "vi ses nästa vecka".

Jag längtar redan till det "avsnittet" som läggs ut på onsdag.

Kommentarer
Postat av: /M

Tidsinställt eller bloggade du från Harrys? :p



Jag har aldrig riktigt satt mig in i det där med podcast, trots att det slog igenom redan 2004 och har tjötats sönder och samman i en hel evighet genom åren. Laddas det ner till mobil och dator eller man lyssnar/streamar online?

2011-02-04 @ 11:15:37
Postat av: /M

Man kan visst både ladda hem och lyssna direkt, ser jag på aftonbladet.se nu. Får kanske lyssna på något avsnitt då, om man inte redan hunnit tröttna liiiiiiiiite på F&F efter 120 olika program på 45 år.



Ebba von Sydow har svininfluensa, den toppnyheten möter läsaren på aftonbladet/nojesbladet. Trots att Lena Nyman gick bort i natt. Vart fan är världen på väg när c-kändisars influensa toppar istället för a-kändisars bortgång?!

2011-02-04 @ 11:19:59
Postat av: P

Jag var inte på Harrys i går, det har jag redan förträngt... Jag hade denna som utkast också, sköt bak tiden en timme.



Som sagt, det är helt klart lyssningsbart. Det här är helt rätt forum för dem. Eller vänta, lyssna på sånt gör du väl inte, du väntar på att de gör bok av dem...



Ja, att Nyman gick bort var tyvärr ingen överraskning för mig. Senast jag såg henne i tv var hon väldigt skröplig. Den förjävla hemska sjukdomen cancer vinner tyvärr för ofta.

2011-02-04 @ 13:15:46
Postat av: /M

KOL (p.g.a. rökningen) och nervsjukdomen Guillain-Barrés syndrom kände jag till att hon led av, båda de kan vara ytterst dödliga var för sig, men inte att det skulle vara cancer inblandat också.

2011-02-04 @ 13:30:52
Postat av: P

Nej, fel av mig, var lite förhastad. Plus att hon akutoperades för lungemfysem (är det samma som KOL?) för några år sedan, ja, hon var storrökare/bolmare. Vad dödsorsaken var vet jag inte men säkert något av det du nämner, är egentligen av mindre betydelse. Tråkigt, sjukdomen tärde onekligen på henne sedan länge.

2011-02-04 @ 13:50:36
Postat av: /M

KOL leder vanligtvis ofta till emfysem, ja, så där är du rätt ute i så fall. Jag vet inte heller vad "en längre tids sjukdom" är i hennes fall, men det första som slog mig var ju KOL (och kanske även nervsjukdomen). Nåväl, tråkigt hur som helst.



Nej, nu ska jag skynda till jobbet. Får väl hylla tant Lena lite och ta med "Nyfiken gul/blå", "Skenbart" eller "Morrhår & ärtor" (Hasse å Tage-grejerna är det farsan som har) och döda tiden med på jobbet senare ikväll.

2011-02-04 @ 14:15:27
Postat av: P

Ja, "Skenbart" har jag nog bara sett en gång, minns inte den så bra. Kan vara värd att se igen.

Tänkte också på "Morrhår & ärtor". Den är rätt trivsam. Var dock inte så längesen jag såg den. Men måste se en film med en ung Lena Nyman också.

2011-02-04 @ 14:22:41
Postat av: P

Till råga på allt elände gick känd hässleholmsprofil ur tiden i brand i morse, också 66 år gammal, precis som Nyman. Usch, så tragiskt. Vila i frid.

2011-02-04 @ 15:50:04
Postat av: /M

Vilgot Sjömans "Jag är nyfiken gul" och "Jag är nyfiken blå" om du ska se något med en yngre Nyman. Där spelade hon ju mot Börje Ahlstedt och hon var väl bara i 23-årsåldern vill jag minnas.



Den där branden var ju bara några hundra meter från mitt jobb. Det rök fortfarande från huset i eftermiddags då jag var på väg till jobbet. Ena gaveln på huset verkar ha smällt/exploderat helt. Avspärrat med polisband runt om hela tomten.

2011-02-04 @ 20:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0