Vintertema/UD:s skumparty blev ingen hit



Alla filmer som utspelas i vintermiljö är bra, och ibland mycket bra. Sällan usla. Alltid sevärda.

Det är en teori jag ibland kommer på mig själv med att tänka. Kanske inte alltid helt logisk eller rätt men den är ändå värd att fundera på.

Ice Storm. Fargo. En enkel plan. Pingpongkingen. Låt den rätte komma in.

You name it.

Nu läser jag om att George Clooney tyckte att inspelningsprocessen under "The American" var den kallaste han upplevt. Då måste det finnas snö i "The American". Jag kommer definitvt se filmen. Som säkert är fantastiskt bra.
Den går dock varken på Park i Hässleholm eller på Kosmorama i Kristianstad.

Var tog den där tiden vägen när jag åkte till Malmö eller Lund och gick på bio, förresten? Saknar det lite. Man parerade in en film innan en konsert eller som avrundning på ett jäktigt shoppingbesök (Skivesset och Johans musik). Det är värt att ta upp igen, ändå känns det jobbigare i teorin än att gå till Harrys två dagar under en vecka.

Hade det funnit konstgjord snö (om inte riktig) inne på Harrys hade det säkert varit fantastiskt mycket roligare det också. Då hade agnarna skiljts från vetet när det gäller musicquizet och dessutom hade man inte behövt oroa sig för sin egen frisyr eller andras under den där varma lappmössan.

Kunde det numera nedlagda diskoteket UD på Frykholmsgatan anordna skumparty på dansgolvet (såg ut som en jättediskho med diskmedelskum från golv till tak) så borde väl Harrys kunna. Så här i efterhand var det kanske inte så lyckat det där med skummet. Men det var kring discoåret 2000 och allt var möjligt. Några år senare - och efter en rad ägarbyte - stängde UD för gott.

Jag saknar inte UD, men jag hade sett fram emot något nytt ställe med fräscht koncept.

Kommentarer
Postat av: /M

Ja, "The American" ska jag också se, men den finns som sagt tyvärr inte med på nya Parkbladet. Och det asträcker sig en tid framåt. Men den som väntar på något gott...



"Himlen är oskyldigt blå" och "Cornelis" bör i alla fall också ses, så här efter "I jymden (som Kapten Klänning hade sagt) finns inga känslor".



På tal om UD, undrar var de fick tanken om tågkupén ifrån? Har någon gått till botten med det? Den innersta baren hade ju autentiska säten/kupéer. Folk tänkte väl inte så mycket på det just då, det var mest smålustigt, men nu 100 år i efterhand. WTF, liksom?!

2010-09-16 @ 11:30:19
Postat av: P

Tågsätena var lite kul, men de togs ganska snabbt bort och ersattes av något annat senare.

Det fanns dock inga rulltrappor...



I värsta fall får man väl se den i Lund eller Malmö, eller på ett mer "närliggande" ställe.



Ja, det är mycket svenskt som jag vill se, utöver de du nämnt. Kommer inte på titlarna nu men det ger sig.

2010-09-16 @ 13:42:22
Postat av: /M

Ja, tågsätena skickades vidare till SVT och På spåret. Eller om de kom därifrån till UD, efter första säsongerna på SVT. Därom tvista de lärde.



Nu har jag precis plockat upp "Hypnotisören" för dagen. Den tar sig, som pyromanen sade, strax innan sidan 200, när grabben sövs och släpas iväg och den neddrogade mamman inte orkar hjälpa honom.

2010-09-16 @ 15:15:34
Postat av: P

Hehe, "Hypnotisören", ja. Ja, minns inte riktigt allt men det var inte riktigt som författarna ville att läsarna skulle tror från början. Men visst var den seg i början.

2010-09-16 @ 15:27:44
Postat av: /M

Nä, jag har genomskådat några detaljer redan. Små små pusselbitar som författarna lägger ut. Hittar man dem, vilket jag tror mig ha gjort efter hand, då leder det bort från polisspåret en bit.

2010-09-16 @ 16:02:23
Postat av: /M

Jag ska förresten se Trazan APANsson med Olle Sarri idag eller imorgon. Var den bra? Inte lika abstrakt som "Man tänker sitt" och "Sebbe" hoppas jag, och lite mer som en ren spelfilm istället? De andra två var lite slöa, även om framför allt "Man tänker sitt" var lite tänkvärd.

2010-09-16 @ 16:10:20
Postat av: P

"Apan" var bättre än "Man tänker sitt" och "Sebbe", även bättre än "Miss Kicki", "Gitarrmongot", "Manana", "Hur som helst är han jävligt död", "Slutspel", "Hjärta av sten", "Blå måndag", "6 juni", osv... Men inte bättre än "De ofrivilliga", t.ex..

2010-09-16 @ 23:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0