The Bear Quartet - ett allsidigt band



The Bear Quartet är ett band som rör upp känslor. På årets Siesta!-spelning lirade björnligan enbart nytt material, från det nyligen släppta albumet "Monty Python". Jag svor inte bara en gång utan minst två. För vi som var där ville höra "hitsen" eller i varje fall något från det senaste albumet "89". Så blev inte fallat men varför klaga nu i efterhand egentligen? Vi minns i varje fall "Two Losers". Den var en låt/ett riff som satte sig i huvudet.
"Monty Python" är ju som en bångstyrig kusin till "89" eller någon av deras äldre skivor. Så full av ideér och låtar att hälften varit nog, men ändå är det ändå en kamp att ta sig igenom de nio spåren. Jag är ganska ensam i Hässleholm om att hålla The Bear Quartet som ett band att verkligen bry sig om. Tja, det skulle i så fall vara Patrik Nilsson, Studiefrämjandets stora trotjänare som är minst lika insatt. Både Patrik och jag gillar "Ny våg" jättemycket. Vad tycker du Patrik, om "Monty Python"? Det ska till en Patrik för att hålla BQ-fanan högst i kommunen... Är det inte på något sätt lite "Ny våg" över "Monty Python" ändå?

Kommentarer
Postat av: /M

Icke att förglömma att jag har en jävla massa skivor med dem, men dock bara en eller två i original. Jag dammar av dem ibland, såväl The Bear Quartet som MABD (har alla hans utom den senaste). Men visst, firma Patrik & Patrik är väl något mer frälsta än vad jag är.

2010-09-18 @ 20:54:37
Postat av: Patrik Nilsson

Har nu tagit mitt ansvar och lyssnat igenom ovan nämnda platta. Nu är det så här att The Bear Quartet inte är som andra band. De gör nämligen inga dåliga plattor. Antingen gillar man deras skivor, eller så förstår man inte dem. Monthy Python är en sådan skiva som jag inte riktigt förstår. Den känns vid en första anblick något slätstruken, men efter en stunds granskande inser man att de har gjort ännu en platta som är mer för sin egen del än för publikens. Den är alltså inte lika bra som Ny Våg eller Angry Brigade, men bättre än Saturday Night och MABD´s senaste alster.

2010-09-28 @ 10:38:50
Postat av: P

Men lite perspektiv och lite mer lyssning tycker jag "Monty Phyton" är en 8/10-skiva. Deras bästa på länge. Som du säger gör de inga dåliga plattor, men den här känns ändå lite extra och är väldigt speciell, suggestiv och genomarbetad.

2010-09-28 @ 22:33:39
Postat av: /M

Herr Nilsson skriver det ganska bra där :)



Någon av er båda herrar som vet vilka / hur många av låtarna från "Monty Python" som spelades under årets SiESTA-festival? Mig veterligen så var det i alla fall inte en enda låt från någon vid det laget utgiven skiva. Bara en sådan sak.

2010-09-30 @ 11:30:06
Postat av: P

Det var (nog) bara låtar från "Monty Python" som de spelade. Möjligtvis inte alla men de flesta, 7-8 stycken.

2010-09-30 @ 13:10:54
Postat av: /M

Vill minnas att jag gick under fjärde låtar.

Ingen som jag kände igen. Inte ens en hit. Småsegt.

2010-09-30 @ 15:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0