Med lite perspektiv till saken...

... så tror jag att jag avstår från att lägga upp en massa skivrecensioner här - som alla andra medier ändå gör på nya skivor exakt samma dag, varje onsdag, vecka ut och vecka in. Jag tar i stället och berättar något om någon skiva en och en. Ibland ny, ibland äldre. Om och när det faller mig in och jag har något att berätta. Det har jag nu - åtminstone en sak.

Jag lyssnar nämligen på Kristian Anttilas nya skiva "Svenska tjejer" och blir besviken. Visst finns det några bra låtar. Är inte överförtjust i någon av singlarna men visst går de och lyssna på. Jag tycker för övrigt han ska klippa sig också, är ju långhårig som sören fortfarande. Kan en karl vara så långhårig i så många år om man inte heter Robert Wells? Nu täcker han dock frisyren med en kråkhatt. Det finns dock några andra låtar som pockar på min uppmärksamhet. Det förlåter en sån rent ut sagt usel låt som "Lena", i varje fall.

Han gjorde en lysande spelning på årets Siesta!-festival. Jag minns att han spelade några nya låtar, minns dock inte vilka, men att några var bra. Om de finns med på "Svenska tjejer" vete tusan.

Jag kan inte heller släppa låten "Josefine" som Anttila sjunger tillsammans med ingen mindre än Olle Ljungström. Visst verserna är väl helt okej, men jag kan ändå inte få ur mig att refrängen är som en karbonkopia av Martins "Fiskar som viskar".  Lyssna och jämför - igen nu, det är en sanslös ripoff och undrar om Olle och Kristian verkligen är helt oförstående till det hela? Annars tycker jag "Sandra" är en fin låt, en av albumets bästa, några slöa låtar gör varken till eller från.

Och sen har jag inte så mycket mer att tillägga.

Det här är Kristian Anttillas sämsta skiva, hursomhelst. Och en liten besvikelse.



Jämför med:

Olle Ljungström – Josefine

Kristian Anttila - Svenska Tjejer

Betyg
: 2/5

Kuriosa (det här visste ni inte): Jag är vän med Kristian Anttila på Facebook. Jag har sagt åt honom att han ska klippa sig efter en spelning i Kristianstad 2008. Jag har varit på en Kristian Anttila-spelning på Perrong 23 en torsdagskväll där det var förvånansvärt mycket folk och en tjomme manade på publiken till osedvanliga höjder. Inte minst till att köpa en skiva.

Kommentarer
Postat av: /M

Han borde fan klioppa sig, det ser för jävligt ut. Och, jo, "Josefine" var faktiskt en av ca 2 nya låtar på SiESTA! Resten var mest en hitkavalkad utan dess like.



Jag har beställt Anttilas skiva på CDON, ihop med bl.a. en signerad Håkan och Couplings säsong 1-4 för bara 120 kr. En brittisk "Vänner", men fyndigare och roligare.



Quiz imorgon eller vi skiter i det?!

2010-09-29 @ 23:29:36
Postat av: /M

Var "Apan" med Olle Sarri bra? Beställde den idag på Dischop.

39 kr och fri frakt för min del helt ok, bör få den imorgon.

2010-09-29 @ 23:45:00
Postat av: /M

Jag lånade förresten "Miss Kicki" på bibblan. Såg den igår. Den var väl helt ok, ganska lågbudget. Första halvan var dock relativt seg och långdragen. Det är en del svenska filmer på senaste tiden, där handligen (i den mån det finns sådan) bara står och stampar. T.ex. "Miss Kicki", "Sebbe", "Man tänker sitt", "De ofrivilliga" o.s.v. Vissa lyckas utmärkt, andra inte fullt så bra.



Ses utanför Harrys kl 21, för quiz ikväll?

Om du nu inte har pingis som ställer till det?

2010-09-30 @ 10:46:42
Postat av: P

Ja, sega filmer är inte alltid bra, ibland t.o.m. dåliga. Hysteriska är inte alltid bra heller, "Bröderna Karlsson" är väl ett utmärkt exempel på det.



"Ond tro" och "Tusen gånger starkare" är två svenska filmer jag vill se. Verkar dock inte komma till Park, tyvärr. Inte de närmaste veckorna i varje fall.



Ja, kl. 21 utanför. Ska försöka träna lite tidigare.

2010-09-30 @ 11:42:58
Postat av: /M

Kanske att syrran hakar på ikväll, hon får se.

Då räddar hon BSB, Spice G och Arvingarna åt oss.

2010-09-30 @ 15:31:49
Postat av: P

Några utbölingar räddar ingen i Team Jarvis Cocker. Hade vi suttit själva och bara analyserat svaren hade vi sett att det var Look Twice och inte Melodie Mc som var rätt svar, och då hade vi vunnit. Sånt är livet och sånt är quizet. Vi tar dem jävlarna nästa gång.

2010-10-01 @ 00:04:29
Postat av: /M

Ricco är för rolig.



- Blir det några indie/britpopfrågor?



- Nja han kikar på sitt papper

jo, någon blir det i alla fall ikväll.



Jaha, vad syftade han på då? Nirvana? R.E.M.? Spice Girls? Förra gången han utlovade "indie", då dök Morrissey / The Smiths upp. Snacka om falsk marknadsföring. Tidigare "indie" var väl Kents "Dom andra". WTF?!

2010-10-01 @ 09:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0