Håkan Hellström "2 steg från Paradise" - "Recension"



Efter knappt ett dygn med “2 steg från Paradise” går jag  som på lätta moln.
Det är alltid något speciellt - ja, en högtidsstund - när Herr Hellström släpper något nytt, och framför allt när resultat är så här varierat, jämnt och fantastiskt bra.

Redan nu passar jag på att berätta lite om godbitarna (även om det nästan är för tidigt; jag tar risken/chansen), som om den inte skrivits nog om dem redan, tänker ni. Håkan Hellström är ju på alla möjliga omslag. "Inte en till besserwisser som hört låtarna men inte jag".

Kan liksom inte hålla mig ändå. På jobbet har skivan gått varm, i går kväll blev det som på julafton att man sparade att lyssna på låtarna ju längre kvällen led. Som man drog ut på att öppna julklapparna när man var yngre. Till slut kunde jag inte hålla mig längre utan knäppte på den sista låten strax innan midnatt, tror det var avslutningsspåret ”Du är snart där ”.


Fem pärlor, redan nu:

"Shelley"

Intensiva trummor, "fyllehuven", tre tempohöjande refrängstrofer. Hellström drar sällan ut på låtarna, när lyssnaren kanske tänker sig en eller två refränger till tar allt bara slut. Och lämnar lyssnaren abrupt, som helt enkelt får lyssna igen för att bli helt tillfredsställd...

"Jag vet vilken dy hon varit i"

Kanske Hellströms allra finaste ballad, också föredömligt kort. Gåshud! Gåshud!

"Dom där jag kommer från"

Texten är unik i sig. Om bland annat tjommar, Freddie (Wadling), "filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd" (varför tänker jag på Pontiak Johansson när han sjunger den raden) och The Tough Alliance. Och flöjterna! Flöjterna i slutet (de återkommer på fler spår). Meloidin är som en bra mycket bättre fortsättning på "Zigenarliv dreamin´".

"Man måste dö några gånger innan man kan leva"


Många har jämfört den som vore den en fortsättning av "Tro och tvivel", men den är minst lika mycket en andra del av "Långa vägar". Eller något av bägge, kanske. Kan säkert bli en livefavorit den här storslagna popsången.

"Du är snart där"


Jag vad ska jag säga om detta avslutande epos. Tyckte jag sammanfattade det ganska bra på Twitter i går: "herregud vilken låt; episk, känsloladdad och oj som han sjunger. Har bara lyssnat en gång och är helt matt."

Efter en handfull lyssningar till är den lika stor och en pärs att ta sig igenom, på ett positivt sätt.
Den där väldigt närvarande gitarren får mig av någon anledningen att tänka på Travelling Wilburys. En "Det är så jag säger det"-deluxe.


-----

Bear Quartets tog ett rent musikaliskt framsteg från föregångare "89" till nya fantastiska ”Monty Python” (troligtvis deras bästa album, och bättre än "Ny väg" i jämnhet), även om utgångspunkterna var likvärdiga.  Håkan gör på ett liknande sätt. ”För sent för Edelweiss” känns som försmaken till "2 steg från Paradise" (en bra sådan, javisst). Med i princip samma orkestrering (minus boogien), samma producent (Teddybears bäste, Jocke Apa...), och ur dessa musikaliska förutsättningar föds något större, bättre och vackrare.

Tack Bear Quartet och Håkan Hellström för två av 2010 års bästa album, i helt olika genrer.


Kommentarer
Postat av: /M

I förrgår hittade jag "Dom där jag kommer från" och "Man måste dö...". Igår fiskade jag in en zip med allt utom 2 låtar, har alltså 9 av 11 spår. Idag verkar ännu inte de 2 återstående spåren finnas, så jag litar på dig. Att du har med en cd-r ikväll. Det är "2 steg från paradise" och "Du är snart där" som jag fortfarande saknar :(



Det jag hittills hört i förrgår, igår och idag verkar lovande.

2010-10-07 @ 18:14:25
Postat av: /M

Den där bilden är, som sagt, inspirerad från när två lirare satt och ölade innan en Håkankonsert i Lund. Enligt en källa med insyn i utredningen så rämnade dessutom Lundabordet ihop, då bänken övergavs.



Jag fick förresten brev från Hans Edler idag. Han kan ju knappast gå plus ekonomiskt och dessutom måste det vara ett jävla göre. 20 kr inkasseras och han lägger ut porto för 12 kr + droppar ner en personligt dedikerad och signerad singel i kuverter. Men det är väl bara att buga och bocka, tacka och ta emot.

2010-10-08 @ 12:09:53
Postat av: /M

Har du bibblans "Att leva och dö som Joe Strummer" som ljudbok eller tryckt bok? Är det du som sitter och trycker på pappersexemplaret så är det försenat och ska återlämnas snarast. Jag står på kö, vill gärna komma åt boken, hehe. Är det du som har ljudboken så kan du ha den några veckor till, enligt bibblans sökbas.

2010-10-08 @ 12:54:09
Postat av: /M

Hans Edlers dotter Magoria Edler.

http://www.youtube.com/watch?v=sjG49ixHubg

Hon gick inte riktigt i farsans fotspår genremässigt.

2010-10-08 @ 14:40:17
Postat av: P

Ja, det är jag som har den. Var det du din jäkel, som hade reserverat, fanskapet. Jag hade lite kvar, kunde inte låna om den av Runo, men har inte hunnit läsa ut den. Lämnar den på måndag eller tisdag. Bibblan behöver lite fikapengar. Jag drar av det på presentkortet från Harrys i går som du skulle ha...



Och ja, Hans Edler försvarade förstaplatsen på singellistan. Grattis Hasse!

2010-10-08 @ 15:41:18
Postat av: /M

Klipper du inte boken på ca en månads tid, då får du skylla dig själv, hehe. Yes, jag reserverade den för någon vecka sedan, blev lite nyfiken efter att ha läst recensioner och såväl ditt som Birros twittrande angående GeBeGe's bokfest! :p

2010-10-08 @ 18:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0