Och Mälarhöjden kommer inte vara detsamma utan dig


Är det "P3 Lab" jag ska lyssna till för att hitta något som liknar guldkorn numera i kanalen som heter P3? När det är mer låtar man är så urless på att höra stup i kvarten än bra och intressanta singlar känns det som ett bra alternativ. Återkommer kanske till de dåliga P3-låtarna i ett senare blogginlägg. Utöver "P3 Lab" är det väl egentligen bara "P3 Pop" (som läggs ned efter årsskiftet), ja rent av chosefria "P3 Rock" (kommer finnas kvar) är att föredra, som har någon form av originalitet och glöd framför de vanliga programmen, dess musik och ständiga kamp till "kommunikation" med lyssnarna. "Musikguiden i P3" är också ett bra program när det är en artist man gillar som väljer låtar och berättar om dem.

Ändå är det den enda kanalen jag lyssnar på, kommersiell radio är ju rena hjärntvätten, och då räknar jag inte med P1 för det är musiken jag tar upp i detta inlägg.

Jag lyssnar inte på "P3 Lab" särskilt ofta men kommer nog göra det framöver. Martin Senters "Mälarhöjden" var en låt som spelades när jag av en slump slog på radion nu i onsdagskväll. En långsam, fin ballad som verkligen griper tag. Om inte med järnhand eller omedelbarhet utan sakta smyger den sig på. En annan låt, betydligt rockigare "Ingenting förlorat" finns att lyssna till på hans myspace-sida eller här. Men det är "Mälarhöjden" som är grejen.

I slutet av 90-talet och början av 00-talet kryllade det av band som sjöng på svenska i kölvattnet efter Kent. "Mälarhöjden" skulle kunna vara något sånt likt Moderna Män eller Centimeter tog sig för. För "Mälarhöjden" är svår att sätta datum och år på, den skulle lika bra kunnat sett ljuset i mars 1998 eller oktober 2003 som hösten 2010.

Martin Senter har tidigare spelat gitarr i betydligt ruffigare och oridinärare Seven Four Feet som lades ned 2007. 60 Feet Dolls var ett brittiskt band med "feet" i sig. Var nog därför jag kom att tänka på dem. De har också lagt ned. Oj, de måste jag lyssna på igen, "Talk to Me" minns jag att jag gillade och bandet såg /M och jag som förband till Supergrass (visst var det så?). Nej, nu svävade jag iväg en aning.

Släng ett öra till "Mälarhöjden", alltså, och "P3 Lab". Det är mitt tips.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0