It´s A Sin That Never Goes Out


2010 är året då punken har slagit sig fram likt en lemur i skogen fast ute på de svenska vägarna, och bidragit till att ge genren ett litet nytt liv. Eller så var det i varje fall så jag hade hoppats det skulle se ut en bit in i april. Masshysteri, Pascal, Sista Sekunden, Ninja Betong var bara några som tog fram den eller ville förverkliga sina punkdrömmar och slog några extra slag på budskapstrumman och väsnades lite extra fint. Nu kan vi nog även lägga till semipunkiga The Baboon Show som i november tar ett kliv upp från anonymitetens källarlokaler och förfinar sin formel. Om man korsar Elmo, Hardcore Superstar och några teskedar The Hives får man en fingervisning hur The Baboon Show låter. Inte oävet, inte sensationellt, men ändå klart värt att kasta ett par öron till. Men det är en tjej, Cecilia Boström (inte släkt med Andreas eller Figge vad jag vet) som sköter leadsången och frontar denna kvartett, i ovanstående video är hon t.o.m. lite lik Hanna "Granitröven" Hellquist. Stockholmsbandet The Baboon Show har faktiskt hållit på ett bra tag och givit ut en ”Best of”-samling av National (skivbolaget inte bandet). Jag minns att jag köpte en rea-singel på Skivesset i Malmö för många år sedan, tror inte jag lyssnat på den (den ligger väl i en låda i källaren) men när jag nu lyssnar på den (kände igen omslaget i varje fall) hör jag deras speciella cover av ”There Is A Light That Never Goes Out".
Rent teoretiskt skulle den forne NSK-fotografen och lungo-experten Patric Berg finna ett nytt favoritband jämte Hardcore Superstar i The Baboon Show, om han bara hade vetat om dem. Tyvärr kommer Hardcore Superstar med ny skiva i samma veva som The Baboon Show också, jag får kanske skicka ett ex av "Punk Rock Harbour" till honom. Fem eller sex släta koppar lungo av tio - som den skäggige fotografen i mitt huvud hade uttryckt saken - ger jag skivan. Även om jag ju aldrig dricker svart kaffe, kallt kaffe eller lungo*.


* Lungo,  en svag, lite större kaffekopp espresso innehållande betydligt mer vatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0