Årets musikaliska skämt är här



Såhär när november snart blir december kan jag inte hålla mig för skratt när jag läser och lyssnar på några spår på EMD:s coverskiva "Rewind" (Lyssnarservice är inte alltid bra, men jag var bara tvungen att lyssna på två låtar), en slags akustisk skiva som bandet säger, deras motsvarighet till "MTV Unplugged" om de fått spela in en sådan. Ni har kanske hört de vedervärdiga singlarna "Save Tonight" (Eagle-Eye Cherry) och "What Is Love" (Haddaway)? Den första spelades och sågades rättvist längs med fotknölarna i "Flipp eller Flopp" i P3 när den släpptes i maj. Den har mig veterligen inte spelats därefter i den kanalen. Den andra "premiärspelade" EMD i en fredagsfinal av "Idol", den var så skrattretande usel att de nya deltagarnas covers framstod som mästerverk.

Nu över till det jag egentligen ville säga. EMD har spelat in två låtar som ursprungligen kan kallas lite indie. Popsicles "Not Forever" och Wannadies "You and Me Song". Ridå! Vem har godkänt det? De har lagt vad som liknar ett trött, könlöst karbonpapper över dessa låtars arrangemang, uppbyggnad, ja allt och förstört dem fullständigt. Fullkomligt överflödiga versioner som inte tillför något. Så lika originalet som trion kunde tänka sig och sen härmat dem. Men skrattar gör jag. Det enda positiva är att låtarna får höras av en yngre generation men den bryr ju sig inte om det egentligen, för småtöserna - som inte fyllt moppe - kommer gilla dem oavsett hur de låter men det är ju inte så mycket musikens förtjänst utan att de tre grabbarna ser glada ut på omslaget. De skiter i originalen.

Hade jag kunnat lägga upp smakprov hade jag gjort det men ett tips är att lyssna en stund på "Not Forever" och "You and Me Song" när plattan släppts 3 december och lagts upp på Spotify eller annat lyssningsställe. Om inte annat för att få ett garv och en roligare uppladdning inför jul. Julpyntandet har nog aldrig varit så roligt... "Rolandz"-programmet i går var nästan lika pinsamt (de få minuter jag såg) och man skrattade mest åt att det var så usel komik av en komiker som en gång var rolig. För det var bara sorgligt.

Förmodligen blir "Rewind" den definitiva dolkstöten för EMD. Karriären kan inte räddas efter detta. Och Danny kan lämna de två andra för gott och gå vidare solo igen.

Erik Linder och Peter Jöback har de senaste åren gjort misslyckade coverskivor av en hel del bra låtar, ungefär på samma sätt och med samma premisser som EMD (fast resten av låtvalen på "Rewind" är inte särskilt bra), fast de tre gossarna lärde sig inte något av andras misstag. Jag kommer läsa varenda recension av "Rewind", men jag tackar dem i varje fall för den ofrivilliga humorn de glatt visar upp. Och förmodligen kommer "Rewind" belönas med ett genomsnittsbetyg som är under 1,0 på kritiker.se (om det är tekniskt möjligt). En bravad i sig som de nog inte blir lika glada över som den Grammis för bästa låt de vann häromåret...



Kommentarer
Postat av: /M

Såg plattan som zip-download för någon vecka sedan. Undvek länken direkt. Inte vill jag heller höra dem tola Popsicle och Wannadies ens för att få mig ett gott skratt en mörk dag. Det räcker gott med det jag har läst om skiten, t.ex. här.



Om det ska komma något gott ut ett hegerån som detta, då får det kanske vara två saker: 1) Upphovsmän som Popsicle/Wannadies får några kronor i royalties. 2) Desto mer som går till kompositörerna, desto mindre går till artisterna som framför låtarna.

2010-12-01 @ 13:38:33
Postat av: P

Ja, ibland räcker det gott av och väl att läsa om det. Som här, för jag kunde inte hålla mig när jag såg de där två titlarna de gett sig på... Allra helst är det svårt att undgå att läsa om alla möjliga svenska underhållnings-tv-program och dylikt.

2010-12-01 @ 14:08:43
Postat av: /M

Passa dig så inte någon av E, M eller D googlar fram detta, läser och kommenterar. Jag skrev några roliga (tyckte iaf jag) twitter-inlägg härom dagen om Sara L**holdt som ska vara med i Melodifestivalen. Klart som fasiken att hon tvunget skulle hitta dem och svara mig, haha.

2010-12-01 @ 22:53:47
Postat av: /M

L**holdt skrev jag så att hon inte googlar fram mig+sig igen! :p

2010-12-01 @ 22:54:48
Postat av: P

Ja, man vet aldrig. Jag ska bara skriva positivt i bloggen och om bra musik i fortsättningen, och inte nämna några namn...

2010-12-02 @ 08:35:07
Postat av: /M

Ironi. Love it!

2010-12-02 @ 11:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0