Pre-Siesta!



Det är dagen innan årets största musikfest, i bygden ska jag tillägga, drar igång. Det är dagen då converse-skor får slita asfalt mellan järnvägsstaion och festivalområde. Det är dagen då indiepopotekniska brudar får hjälpa svartrockare med att sätta upp det där "jävla" tältet som är så litet i påsen men ack så stort i verkligheten. Och så ska de ju tillråga på allt också släpa med sig hela bohaget i resväskor och sportbagar.

Efter jobbet cyklar jag på min treväxlade DBS, upp mot festivalområdet, för att i god tid få mitt armband. I år är det jag har kring min handled orange-gul-rött. En i personalen tyckte det utan camping var snyggare. Jag själv vet inte, det är möjligt, hoppas det inte skaver så mycket bara och håller sig där hela festivalen så är jag nöjd.

Jag kommer höja medelåldern på festivalen med, säg, 17 år. Men det gör inte så mycket. Några måste ju vara äldre och varför ska man helt plötsligt sluta lyssna på livemusik (och dricka öl) bara för att man passerat 30-strecket?!



Kan ändå inte låta bli att tycka lite synd om de blåögda ungdomarna när de utanför campingen (som ligger mil från konsertområdet) tvingas skänka bort sin öl, sprit och kanske även en medhavd kebabrulle till några poliser med minibuss. Denna buss är fullproppad med allt möjligt, som om de varit i Tyskland och ska ha personalfest.

Varför får då inte ungdomarna ta med sig drycken in till campingen kan jag undra? Ja, antagligen för att det var flak av märket Slotts Gold. Fulölarnas fulöl. Fulöl känns igen om den innehåller t.ex.  glukossirap. Allt annat än kornmalt, humle och vatten är fulöl i polisernas och min värld. Jag tycker i ena stunden att poliserna gör en björntjänst som skonar ungdomarna från den här helvetiska ölen. Tror förresten det var fulvodka och fulkebab också de beslagtog.

Å andra sidan, ni som läser bloggen och ska till campingen med fulöl: Ta inte med det in eller göm dem och ta in. Visa inte dem för snuten bara. Snuten kan inte höra musiken men ölen kan han se. Eller ge dem till någon kompis som är över 18, det kan bero på det också, även om det är högst osannolikt...

Nej, nu ska jag värma upp med att springa en runda. Torsdag, fredag och lördag håller jag träningsfritt. Jag tror dock att jag springer på gym i kväll, då det finns risk för att jag får gliringar från ölstinna och asande ungdomar på gatorna för mitt aviga älgklivslöpsteg. Det vill jag inte chocka dem med, de har nog med att tänka på en kväll som denna.




Kommentarer
Postat av: /M

Klart som fan att dricka får medtagas in på campingen. Beslagtog de ölflak från några, som du såg? Måste varit folk under 18/20 då. Förra året var det 18 eller 20 på att föra in alkohol. Tror det var 20, med tanke på att det är 20 på att köpa ut från bolaget. För att ta det säkra före det osäkra, för det går ju aaaaaldrig att vara 15, 17, 19, whatever, och be en 20-årig polare släpa med allt genom grinden.

2010-05-26 @ 23:15:16
Postat av: /M

"...några poliser med minibuss. Denna buss är fullproppad med allt möjligt, som om de varit i Tyskland och ska ha personalfest."



Haha, satan vad jag skrattade då jag läste det.

Nåja, nu är snutens nästa personalfest räddad, hehe.

2010-05-26 @ 23:17:26
Postat av: P

Tack. Ja, de var säkert yngre än 20. Fräckt ändå kan jag tycka. Och kolla leg och höll på gjorde de. Här har dagens ungdom bemödat sig med att släpa fulöl från Bordershop i Tyskland till Hlm och sen tar snuten dem och de får sätta upp tälten nyktra. Enligt tidningen/Rune Gomér hade dock "några ungdomar redan tittat lite för djupt i ölburkarna." Det tyckte jag var bra formulerat. Men så var de också tvungna att bevittna Musse och någon annan lirare som gyttjebrottades.

2010-05-27 @ 00:38:39
Postat av: /M

Det roliga (tragikomiska?) är ju att de under 18/20 ändå bara ber en polare på 20+ att ta med sig allas dricka in till campingen. Jag såg det flera gånger både 2008 och 2009, då lämnade folk på 18- sin alkohol till en äldre polare som släpade med allt förbi campingvakterna. Glöttigt.



Mindre än 3 h kvar till Babian. Snart dags att fixa lunch och pysa upp en Staro eller 7,5. Sedan svepa ett glas Kir innan man drar och halsa yterligare en bier längs cykelvägen... sedan är man i form.

2010-05-27 @ 12:13:08
Postat av: /M

Pascal är det. Inte Babian.

Du ser, proenten slår redan på :(

2010-05-27 @ 12:14:11
Postat av: P

Vad fan är proenten? En grönsak?

2010-05-27 @ 17:47:36
Postat av: /M

procenten

presenten

presenningen

Ja, vem vet?

Gott nytt år!

2010-05-28 @ 12:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0