Kort summering - Siesta! fredag




(från ovan och ned: The Hives, Hästpojken, Dead Prez, bob hund, Timo Räisänen, Teddybears, Sophie Rimheden
)

Det blev inte så mycket rapporterande i går. Jag var nämligen rätt mycket på festivalområdet och såg många fina konserter. På ett sätt överraskade det mig, hade inte den där feeling innan jag skulle bege mig till Fiesta!-scenen för att se varken bob hund eller The Hives. Men ärligt tycker jag de gjorde bra ifrån sig. De verkade vara lite mer taggade än vanligt. Och det var ju ett tag sedan de lirade i Hässleholm...
Vet inte hur många gånger både Thomas Öberg (alltid uppfinningsrik i sitt mellansnack) och Howlin´Pelle Almqvist (lite samma stil som Öberg, men pratar om sig själv lite mer i tredje person och en aning mer självsäker) pratade väder och sa "mina damer och herrar" men när de spelade sin musik och "flådde" på scen gjorde de det som om deras glansdagar. Även om Thomas Öberg envisas med att bära sin svarta mask till leda så var han i toppform och smal som en ål. The Hives körde lite nytt också, det var nån låt på slutet som var riktig bra, kan nog bli en hit. Lite överraskande var också att bob hund inte spelade några regelrätta extranummer.

Vid 18-tiden såg jag First Aid Kit. Jag fick hålla tillbaka tårarna (kom nog någon droppe ändå), för oj så vackert och fint deras framträdande var. De här töserna kommer gå långt, var så säker. Jag stod intill en PSL-fotograf/filmare, jag filmade en låt också som råkade vara en helt ny låt. Jag lägger upp den härunder. PSL får gärna använda den på sin sajt, det kostar inget...



Allt innan midnatt jag såg i sin helhet var lätt fyra av fem i betyg.

Efter midnatt var det Sophie Rimheden och Hästpöjken jag såg. Tycker lite synd om Sophie Rimheden som på "himmaplan" får spela inför ett fåtal åskådare. De har kanske glömt henne? Hon är lite för introvärt live allt som oftast, men denna kväll tjabbade hon mycket. Simon Gärdenfors var sidekick och rappare. Han var lite svår att ta på allvar. Mest för att jag hört hans skojfriska inslag i P3 Populär, men någon vidare rappare var han inte heller, inte den här kvällen.

Hästpojken gjorde en ganska slät figur, de gjorde sitt men mer var det inte. Synd då jag gillar senaste skivan väldigt mycket. Live är de inget speciellt. Jag hade hoppas på att de var lite mer laddade. Förra gången de spelade på Siesta! var det mer liv och rörelse. Nu blev det för förutsägbart nästan. Kan inte hjälpa det men så är min känsla i kroppen med lite perspektiv till det. Sedan var det ganska dött i publiken, klart förståeligt kl 01.00 på natten. Kristian Anttila bevisade dock motsatsen efter midnatt "dagen innan". Då var det fulltpåslag!


Summering, både på fem- och tiogradig skala:

First Aid Kit 4/5, 9/10
bob hund 4/5, 8/10
The Hives 4/5, 8/10
Sophie Rimheden 2/5, 3/10
Hästpojken 2/5, 5/10
Teddybears 1/5, 1/10

I dag blir det Bruket, kanske Monty, Anna von Hausswolff, Name The Pet, lite Mew, Familjen, Röyksopp (dyker Robyn upp, jag tror det) och The Radio Dept., minst sen blir det kanske något mer.

Det gäller att njuta av sista Siesta!-dagen. Är det lika mycket folk på plats som Systembolaget kl 14 så kan det nog blir publikrekord i kväll.


Kommentarer
Postat av: /M

Killer Zeus var inte så tokiga, den kvart jag såg.



Per Egland gjorde inte någon besviken. Tyvärr var det ingen större uppslutning, men vad kan man begära efter 14-tiden en lördag? Dock mer publik och röj än vad Rimhedskan lyckades locka fram. Gott så!



Sedan blev det en langos med Conny Nimmersjö och hans dotter. Och snack om Perrongen 1993, det gamla stationshuset i Hlm och kommande bob hund-skivan (kommer nästa år). Hatten av för Kung Conny, lika trevlig och ödmjuk som vanligt.

2010-05-29 @ 16:32:17
Postat av: Anonym

Ok, nu ger jag mig snart ned till festialområdet.



Bruket får bli min första konsert för dagen. Innan dess en Staropramen.

2010-05-29 @ 16:38:19
Postat av: u

Ser ut som att du riktade kameran åt fel håll under Teddybears konsert, he he... Eller rätt håll, beroende på hur man ser det. De är ju inte dina favoriter, har jag förstått.



Kul med videoklipp också från First Aid Kit, även om jag inte känner till dem alls. Småkul också med hon i publiken som man ser vifta med ett första hjälpen-kit.

2010-05-29 @ 22:03:48
URL: http://utomjording.bloggagratis.se
Postat av: P

u: Hehe, bra noterat, men jag var aldrig på Teddybears, var mest en rolig grej det där med bilden och Teddybears.



First Aid Kit är riktigt bra, kan rekommendera deras album och minialbum. Ja, det var en tjej som hade ett första hjälpen-kit...

2010-05-30 @ 03:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0