Gitarrmangel all the way och lite annat

Dinosaur Jr
Chili! kl 21.00

Betyg: 4/5

Publiken skriker att det inte hörs någon sång ur J. Mascis mikrofon. Lou Barlow säger att publiken får gå tillbaka bakom PA-systemet. Jag lyder hans råd och märker av ett band som har spelglädjen i behåll, trots att det inte syns på bandmedlemmarnas munnar. Dinosaur Jr i Hässleholm en helt vanlig torsdag är stort. Och "showen" de levererar är helgjuten. Mascis fenomenala låtar i symbios med hans gitarrlir och butterhet. Ja, jag klagar inte. Möjligtvis saknas några låtar. Men det gör inte så mycket. En "kort" cover av The Cures "Just Like Heaven" bjuds det också på. Som vanligt. Och så två extranummer efter lång betänketid. Undrar dock om inte KB spelningen i augusti i fjol var lite, lite bättre, trots att det i princip var samma upplägg.


Thåström
Fiesta! kl 22.30

Betyg: 2/5

"Pimmen" tonsätter Anna Bergendahls utträde ur Eurovision Song Contest med bravur.
Hans midtempoballader tar kål på hans gamla punkambitioner och nya artisters drömmar. De enda som kan ha behållning av konserten är de redan inbitna, om ens dem. Det mesta känns som en matiné för gamla avdankade punkfantaster. Som om de inte hört Masshysterins nya självbetitlade skiva eller aldrig ens intresserat sig för Pascals eller Hets debutalbum. Lika lamslaget är det även om huvudpersonen själv verkar vara i gott slag.
Men vad hjälper det när det blir ett "fan, fan, fan" för mycket. Jag blir beklämd när han inte gör något mer av sin musik. Kanske dags att byta ut det trista kompbandet med Ossler i spetsen och få in lite fräscht blod. Ja, det är inte säkert det blir bättre men möjlitvis inte så mycket tråkigare.

Kristian Anttila
Chili! kl 00.00

Betyg: 4/5

Kvällen avslutas med den långhårige göteborgaren från Västra Frölunda, alltså Anttila inte Hellström.
Och det blir en hitkavalkad utan dess like. En formtoppad Antilla imponerar och överraskar. Jag har nog inte sett honom så här taggad innan. Inramningen,kvällsberusningen, det blåa ljuset på scen och en huvudrollsinnehavare på spelhumör gör sitt. Inleder gör han och det hårt slitande bandet med senaste singeln "Världens snuskigaste man" och sen fortsätter P3-hitsen; "Vill ha dig", "Västra Frölunda" och "Smutser" för att nämna några låtar. En ny låt till blir det och den svänger också ordentligt. Blir det månne det definitiva genombrottet för Anttila i höst när nya skivan kommer? Av Siesta!-publikens gensvar är det inte alls omöjligt. Sverige behöver en spillevink som Anttila...

Kommentarer
Postat av: /M

Ja, Anttila var taggad. Jag anade att han hade något i bakfickan då han svarade mig "Det blir bara nya låtar ikväll" följt av tre(!) high-five i rad. Samtliga tre var spontana infall av Anttila själv.



Hit efter hit, singel efter singel. Som på ett pärlband radades de upp, det var bara låtar från debutskivan som jag saknade. Blivit glesare av den varan under åren. Är den skivan ett minne blott nu?



Inte den bästa konsert jag sett med Pimme under 2000-talet. Men denna, min 5'e i ordningen 2000-2010, var inte 2/5. 3 eller 3,5 iaf. Samtidigt har sådant alltid att göra med hur mycket man gillar artisten, låtarna, o.s.v.

2010-05-28 @ 12:29:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0