Dagens bild





Två duvor sitter på träribban och tittar ut över den inhängnade fotbollsplanen på Bokeberg som i princip sett likadan ut de senaste trettio åren. Fotbollsplanen har lika tunnsått med gräs som tennisspelaren Davydenko har hår på huvudet. De senaste åren tror jag den stått relativt öde också, tyvärr. 

Här spelades det fotboll i min ungdom. Tvåmål och lag, ibland individuell träning. Det var en hel del hålligång. Bollar flög över staketet. Folk som kröp under för att hämta bollen (de oviga) medan man imponerades över de som klättrade över. De flesta från Bokeberg samlades här eller spelade på mellangården. Ibland brännboll men allt som oftast fotboll. Rille Bjelk, Micke Denker, Strid, Brandén, Roger, då och då Rille Gadd, Dea och Rit-Ola, Svett-Henna, Fritte, Larsson, ja även Skoglund tror jag men inte så ofta, aldrig Familjen. Några år senare brukade Popmarcus (han kallades inte det då) och jag låna nyckeln till Västerskolans gympasal, av Familjens far Tommy, och spela tennis eller hoppa höjdhopp. Det fick vi oftast, men inte alltid.

Familjen aka Johan T Karlsson var förresten mer inne på basket. Jag minns en ganska dråplig situation som han säkert förträngt och inte är särskilt stolt över. Han gjorde en gång en klockren lay-up under ett skolmästerskap på mellanstadiet alt. högstadiet. Det var bara det att det var i fel korg. Gör man det medvetet godkänns inte "målet", men för en yngling som det snurrade i skallen på redan då var det ju inte medvetet utan han trodde det var rätt korg. Så det blev två poäng till andra laget. Och långnäsa till Västerskolans lag, som Skoglund in i minsta detalj tagit ut och gjort olika kedjor för.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, tack för ett underbart inlägg.



Jag log hela tiden jag läste och känner mig riktigt sentimental nu.



Jag spenderade min beskärda del på den där grusplanen. Eftersom jag är en katastrof med fötterna så var jag då oftast målvakt. Dessutom brukade jag och någon lite äldre kille i Rogers trapp (Ola tror jag han hette, ganska liten med glasögon) kasta tennisboll mellan målen. Det var hårda kamper och röda händer när man kom hem.



Vi hade ett hyfsat basketlag. Du, jag och Johan spelade väl tre perioder var om jag minns rätt. Stöttespelarna!



Micke Denkert hade förresten ett fantastiskt hårt tåfjuttsskott. Lite Romario över den tekniken! :)

2010-05-14 @ 01:03:21
Postat av: Magnus

Var jag som kommenterade ovan såklart. Blogg.se lever sitt egna liv ibland.

2010-05-14 @ 01:04:41
URL: http://magnusskoglunds.blogg.se/
Postat av: P

Javisst ja, det där med tennisbollen hade jag nästan glömt. Sen får man inte glömma landhockeyn/hockyn vid tvättställningarna mellan fotbollsplanen och mellangården.

2010-05-14 @ 07:21:17
Postat av: Marcus

Ja, landhockeyn får man inte glömma. Ibland med boll och ibland med puck. Sådan där puck i hårdplast. Inte så jävla skönt att täcka skott med dem, ett och annat ömt ben och blåmärke ådrog man sig, haha.



Värre var det dock udner landhockeyrasterna på Västerskolan. Då blev det slagsmål ibland under matcherna. Inte minst inom klassen. Peter "Judogreppet" Nilsson och "Hebbe" kunde snedtända både en och två gånger under en match.

2010-05-14 @ 16:43:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0