Peter Morén "I spåren av tåren"

Köpte min första fysiska skiva på säkert ett kvartal. I varje fall under 2010.


(Peter Morén och Julia Stiles)

En plastbit och lite papper för 159 riksdaler. Peter Moréns nya cd ”I spåren av tåren” fanns varken på Spotify eller som torrent. I varje fall inte där jag sökt. Efter att ha tryckt in ”Peter Morén” på Spotify för tjugotolfte gången och inte fått fram ”I spåren av tåren” skrek jag uppgivet högt, kammade mig och lommade till Skivlagret, stans enda renodlade skivbutik. Jo, visst han den långkryllhårige är fortfarande butikschef där oavsett om det heter Jackos eller det senare Skivlagret. Hans lärling "Munchen" har gått på grönbete till Kristianstads Skivlagret, landets kanske tråkigaste skivaffär. Jag lider med honom om han är kvar. Hans andra lärljunge, ”Åberg” (Sveriges största Backyard Babies-diggare och som spelade gravt BB-inspirerad musik i Sleezy Joe, han kan även sägas vara Hässleholms femte kändaste person då han även spelar skivor på Björksäter när Timo aka Timo Diablo är på turné eller i luven på Spy Bars vd) tror jag han heter har nog också flytt fältet. Vet inte vart han tagit vägen. Jag ser honom och hans glasögonprydda flickvän när ett band spelar i trakten och det stått Backyard Babies som referens i en införartikel. Ibland kan han dyka upp någon annanstans också. Han kanske har blivit mångsidig på äldre dar, men att han dyker upp på ett Harrys musicquiz är lika osannolikt som att Harrys musicquiz skulle spela gitarrbaserad indierock.

På Skivlagret återfinns numera butikschefens motsats. En rakad/kortklippt, lite knubbig praoelev.

Nu åter till Peter Morén. Den gamle PBJ-räven.
Var det värt mödan att inhandla ”I spåren av tåren”? Mina förväntningar var ju skyhöga. Nja, de låtar jag tidigare hade hört stack ut och är en bra bit över resten. Låtarna det gäller är ”Ett land som inte är”, ”I spåren av tåren” och singeln ”Esther”, den senare är något så annorlunda som en ”Lassie” för 10-talet. Ja, den handlar om en hund. Peters hund tror jag.

Men bäst är titelspåret, den låter som den finaste föreningen av gammal soul framförd på svenska. Det bästa som gjorts sedan Håkans "Kär i en ängel". Kanon. Ännu en högst personlig skildring av "My Girl" eller nåt.

Efter några lyssningar till finns det fler spår som är klart lyssningsbara.

Så sammantaget är ju nog ganska nöjd ändå. Hoppas Peter Morén fortsätter sjunga på svenska. Ja, fler artister borde sjunga på svenska helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0