Det nya Pink Floyd



Sitter och lyssnar på MGMT:s nya album "Congratulations" och förundras hur flummigt det låter. Denna duo fick ett gäng hits på förra skivan "Oracular Spectacular", som jag i och för sig tyckte var lite ojämn överlag.
Nu låter de mer new age än tidigare. Super Furry Animals, Mansun, Supergrass, Sleepy Jackson/Empire of the Sun är några "nyare" förmågor som poppar upp i mitt huvud. Pink Floyd är ett äldre alternativ om ni så vill.

Ännu kan jag inte bestämma om det är bättre än förra alstret, det är mer diffust, och de där radiohitsen hittar jag inte än. Om möjligt är en sång, "Brian Eno" den mest raka. Allt är dock lekfullare. Ladda ned "Flash Delirium" på bandets hemsida eller nyp albumet på Spotify Premium eller nåt annat alternativ och få beviset för det. En sällsamt mångsidig låt som tar många svängar, genvägar och återvändsgränder och en punkig final innan de dryga fyra minuterna passerat.

Vad jag däremot vet är att MGMT är ett tråkigt liveband. Jag såg dem på Accelerator The Big One 2008. Alltså ännu ett av de där banden man hellre lyssnar på skiva än ser stå och glo i golvet på en scen nära dig. För de lär komma tillbaka i sommar och då är de ju betydligt större än vad de var två år tidigare.


Kommentarer
Postat av: /M

Jag drog hem plattan 2010-03-21. Har inte lyssnat så mycket under den veckan, men den är nog i flummigaste laget. Förra plattan var dock tråkigare tror jag, denna är inte lika jävligt genomtråkig. "Kids" och "Time to pretend" var ju de enda riktigt bra på förra, här kanske man hittar fler än två (flum)favoriter på fyllan rätt som det är.

2010-03-28 @ 12:47:06
Postat av: P

Ja, just de två låtar spelade jag mest i början, innan radion körde dem till leda. Har nog inte lyssnat på albumet sedan dess och den tråkiga konserten. Ska dock ge nya en chans, lyssnar kanske lite på förra också på Spotify.

2010-03-30 @ 00:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0