Bantarmånaden började i måndags.



Nu är jag i gång, med någon slags diet. Jag hade tänkt gå ned tio pannor. LCHF-metoden kombinerat med lite, lite GI borde fungera. Men mest det första. Sist jag provade kändes det heller inte som att jag bantade.

Och det bästa av allt är att metoden är ett paradis för ungkarlsköket. Det är inte länge jag behöver plåga spisen när jag nyss åt en kvällsmåltid bestående av fyra sidfläsk och tre vändstekta ägg. Inget konstigt alls, som Malena Ernman brukar säga. Nån mjölk hade jag inte hemma, funderade kort på att dricka lite grädde istället men den tanken for snabbt ur skallen och det blev kranvatten för hela slanten.

Det är inte undra på att denna engelska specialitet(ägg och bacon) är populär på de brittiska öarna, som brunch eller frukost, i och för sig. Vet inte varför jag inte åt det när jag var i London för något år sedan. Vi stirrade nog oss blinda på Vandrarhemmets sparsmakade och enfaldiga frukost. Det är ett misstag jag fortfarande drömmer mardrömmar om.

Är det något som sett en tjock engelsman eller engelskvinna? Nej, tänkte väl det. Måste som sagt bero på ägg och bacon plus lite vita bönor.

Tyvärr hade jag inga vita bönor hemma så det fick bli utan, förresten innehåller kanske detta för mycket kolhydrater så det ska jag nog skippa i fortsättningen eller lyxa till det på lördagskvällen. För metoden jag ska följa vill ju åt fettet och minska på kolhydraterna. Så inget ris, pasta eller päror på ett tag. I varje fall i mindre doser.

Lunchen är ett problem då jag allt som oftast äter ute. Tycker det är sorgligt i dubbel bemärkelse med folk som tar med sig mackor till jobbet och äter. Tragiskt på samma sätt som Jonny Holm slevade i sig moset ur en plåtlåda samtidigt som sonen Stefan tillkännagavs vinna Bragdguldet i radioapparaten intill. En riktig karl äter ute om luncherna, fibbla vid spisen dagen innan är inte min melodi. Det blir inte mycket dyrare heller att gå ut och äta, och så slipper man disk och el, vilket gynnar miljön. "Bättre spräcka en tarm än gynna en krögare", som en på jobbet brukade säga. Jag sträcker mig till att gynna trakens krögare. För jag vill ha något ha något lagat på dagen, oftast varmt. Annars går det inte. Det ska jag nog kunna lösa även i fortsättningen.

Lunchens kebabsallad fick duga. Han med den roliga frisyren på Järnvägsgatan har god kebab, även om han nog är Sveriges stirrigaste/mest förrvirrade Döner-föreståndare. När jag sagt mild tomatsås tre gånger borde lyset tändas däruppe under de tunnsådda svarta vågorna i håret.

Kan förresten en vegetarian (detta trams för inbördes beundran) gå på LCHF-diet? Ja, det vetikatten...
För en vegan borde det vara stört omöjligt.

Nu ska jag snart ut och springa en sväng, och sen blir det musicquiz och öl.
Öl tänker du? Det ingår väl inte i LCHF-metoden. Nej, men lite får man ju synda, det är ju trots allt fjärde dagen jag håller på med kosten. Och öl borde väl innehålla lite fett också bland alla kolhydrater?

Kommentarer
Postat av: /M

Jag gick ner till 80-strecket innan, men nu har det börja gå uppåt igen. I takt med öl, Kir, godis och annat. April får kanske bli en vit månad för alkohol och godis. Nolltolerans. Så får man se om det blir de där 80 kilona igen, för det kändes bra. Så länge det varade.

2010-03-18 @ 19:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0