Hässleholm-Helsingborg - t/r

&gJag väcks av att någon väsnas utanför fönstret med att tömma glasburkar i sopbilen klockan kvart i sju på morgonen. Idioter! Först då har 46-åriga Rebecka Törnqvist sjungit klart sin del av "Passagerare" på Ovesholms slott och Kent har gått av scenen. Inga extranummer verkar det bli, tror jag, vet ej säkert för istället töms alltså glasen i sopbilen och jag vaknar min Törnrosa-sömn och bestämmer mig några timmar senare (när chocken lagt sig) att hämta min cykel på Järnvägsgatan, där jag ställt den innan jag tog bilen (som också stod där) och körde till gårdagens fotbollsmatch i Finja. Bilder finns på Finja-Waff, här.

Jag cyklar genom staden, upp längs Frykholmsgatan, med min ryggväska med mig. Bestämmer mig för att kliva av cykeln strax efter Bjärnors på väg mot Thai Take Away (har funderingar att ta en lunch där) och ser mästerbloggaren Magnus Skoglund och är det Figge Boström (?). När jag ska kliva av cykeln är jag nära att trilla omkull, väskan fastnar i sadeln (varför gör den alltid det?) och jag får snabbt parera en eventuell smäll och harkla mig, som säkert ADHD-mannen hade bloggat om utan ironi.
Magnus Skoglund och Figge Boström ser inte mig, jag hasplar ur mig ett "hej" men till ingen nytta. Jag tror inte framgångarna har stigit herr Skoglund åt huvudet. Jag vill ändå påminna er om att hans blogg är mycket bra och rolig. Han driver mest med sig själv på ett kul sätt, ja det är en av få bloggar jag verkligen följer med glädje. Tyvärr måste jag dock meddela den gode Skoglund och andra bokebergsnostalgiker att den gamla fotbollsplanen på just Bokeberg har blivit en enda liten gräsplätt. Trämålen är borta, liksom stängslet runtomkring dem. Tråkigt men sant. Kommer säkert bli parkeringsplatser i framtiden eller nåt åt det hållet. Är inte konstigt att dagens ungdomar blir fetare och fetare när de nu inte får spela lite småmål eller kasta en tennisboll mellan de bägge målen.

Nog om det, Thai Take Away bjöd inte på något gott, inte ens bläckfisk (hade /M varit där och länsat strax innan, månntro...). Det var nämligen helt tomt i de olika facken av rätter så jag cyklade ned till Kebab city men där var låst. Konstigt, varken han med hämtehår eller han den jättesvettige var där. Kanske kebabmöte istället för tågmöte? Den senare mannen är alltid jättesvettig oavsett om det är 20 grader minus eller plus. 

Så det fick bli kebab hos "Korv-Olle" istället. Grannen till Korv-Erik från Rumänien (och tillika Malles morbror).
Tunn kebab i pitabröd gick ned, men de hade fan ta mig ingen tomatsås. Amatörer! Jag fick ta lite ketchup som plåster på såren, jag äter inte deras milda majonnäsdressing nämligen, nej ingen majonnäs överhuvudtaget.

Sedan gick tåget mot Helsingborg. Jag fick ett ryck att åka dit. Mest Helsingör, som är en allt mer lugn by numera. Vid halv fem är det ännu lugnare. Gick några varv där, tog en Carls Special på torget och en liten sväng bortom Dygns-Netto. Ett ställe där jag en gång fick köpa 5 öl betala för 1, av misstag. Ja, det var då de var billiga med öl, hade liknande historia upprepats i dag hade jag nog gått plus med några hundra danska kronor...

På väg mot båtarna tillbaka till Helsingborg gick jag in på ett närbeläget 7 Eleven och köpte en halvlitersburk Elefantöl, 7,2 procent. Mycket god tysk öl som Ulf i "Kvarteret Skatan" skulle sagt.

Kort efter att jag sugit i mig ölen var det mycket lämpligt dags att gå på båten. Efter att handlat lite gick jag med raska steg ned till tåget som skulle ta mig till Hässleholm, igen. Jag fick faktiskt vänta ett par minuter innan det gick, men jag kan påstå att jag med skicklighet och precision inte tyckte det var drygt att resa denna gång. Jag reser numera som den värsta globetrottern i världen och har ett spikat schema i byxlinningen som jag med modifikation och lite avvikelse följer till punkt och prickar. Så om ni ska ut och resa, ta rygg på mig eller följ bloggen...




Var det för varmt inne på Kebab city i dag? Stängt var det i varje fall...


Ryggväskan är ibland i vägen, när man ska kliva av cykeln.



Elefantölsmannen Ulf dricker såna här, jag provade också...


t;
Den här reklammakaren äter nog Vitaepro också. Vem fan köper Skåne-akvavit nu? Midsommar är ju över!



Just här verkar tågnissarna ta en paus allt som oftast, stoppsignaler över allt. Här ser ni en bild från båda sidor.



Inga stängsel, inga trämål, inget spel, inget kul på Bokeberg...

Kommentarer
Postat av: Magnus

Hahaha, jaså det var du som snubblade till några meter bakom vår rygg? Jag hörde bara ett svagt "aaaj" sedan såg jag baksidan på en man som hade fullt sjå med att finna balansen!



Du skulle ju hoppat av och sagt hej! :)

2010-07-01 @ 15:40:31
URL: http://magnusskoglunds.blogg.se/
Postat av: P

Ja, Magnus jag skulle nog gjort det. Men det kändes dumt att skrika efter dig. Vi tar det någon annan dag eller gång. Kanske vi kan ta ett löppass (inte för långt, men nära T4) ihop en dag, om du hinner?

2010-07-02 @ 00:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0