Det nya modet: Cerise vs. Rosa färg i huvudet i sommar

Krister Henriksson (skådespelare)
Staffan Heimersson (journalist)
Hans-Owe Sundberg (travkusk, travets egna rödmule)
(En av mina svenska  favoritskådisar Leif Andrée har en genuin illröd stoppljusfärg i ansiktet på bilden under, och en mer jämnt klädsam skär nyans  på bilden över.)
Cerise är en intensivt rödviolett färg. Namnet kommer från det franska ordet för körsbär.
polkagrisröd
När jag var yngre var det en pingiskompis som alltid blev siris i ansikte när han spelade och hejade fram sig själv, alltså något mellanting mellan grisrosa och skärröd i nyllet; en jämn ton i hela facet. Ingen lite fläck eller nåt sånt trams.
En som bor på Bokeberg är mer knallröd i ansiktet jämt när man ser honom oavsett tid på dygnet. Han är dock inte ensam att ha en nyans av rött i ansiktet. Det verkar vara inne just nu.
En hel del svenska kändisar har en förkärlek för en cerise färg i nyllet. Det kan bero på för mycket solande, att deras fruar inte köpt solkräm till dem, hudproblem orsakade av säg skarpt strålkastarljus eller att de rent av på ett berglundskt sätt tittat lite för djupt ned i ett öl- eller whiskeyglas. Vad vet jag? Själv blir jag ju aldrig av med mina ungdomsfinnar, vad har jag gjort för ont egentligen? Det har verkligen inte funnit tid eller utrymme för att retuschera paintbrusha eller photoshopa fotona som tagits på kändisarna. Vissa är till och med deras byliner (Staffan Heimersson kan inte vara särskilt nöjd med sin bild på sig själv i Aftonbladet, jag tror till och med att den är utbytt nu).
Det mest naturliga hade ju varit om även artister som Pink eller det mer indiekorrekta alternativet Ariel Pink också hade anammat en rosa färg i ansiktet istället för att som det första alternativet i hennes karriärs begynnelse bara förutsägbart färga håret rosa.
Jag ska resa till Sicilien nästa vecka, jag får se hur jag gör, men innerst inne hoppas jag att jag lämnar ”ön” med en störtskön nyans av rosa i huvudet som på flygresan hem övergår till en fin brun solbränna. Men jag har nog inte tid att sola speciellt mycket i trakterna kring Palermo, jag har ju planerat att åka på utflykter med pensionärerna i tidiga ottan, och alltid förståndigt ha på mig en solhatt (jag har en rosa sådan) och sedan möjligtvis dricka en liten hutt Tequila Rose i hotellbaren med Gösta, 83 och Gunborg, 77, strax innan läggdags klockan 20.00 efter att Claes Elfsberg avrundat Rapport i SVTCerise är en intensivt rödviolett färg. Namnet kommer från det franska ordet för körsbär.
När jag var yngre var det en pingiskompis som alltid blev cerise i ansikte när han spelade och hejade fram sig själv till vinst i viktiga bollar, alltså något mellanting mellan grisrosa och skärröd i nyllet; en jämn ton i hela facet. Ingen lite fläck eller nåt sånt trams.
En som bor på Bokeberg blev mer knallröd i ansiktet jämt när man ser honom oavsett tid på dygnet. Han är dock inte ensam om att ha en nyans av rött i ansiktet. Det verkar vara inne just nu.
En hel del svenska kändisar har en förkärlek för en cerise färg. Det kan bero på för mycket solande, att deras fruar inte köpt solkräm till dem, hudproblem orsakade av skarpt strålkastarljus eller att de rent av på ett berglundskt sätt tittat lite för djupt ned i ett öl- eller whiskeyglas. Vad vet jag? Själv blir jag ju aldrig av med mina ungdomsfinnar, vad har jag gjort för ont egentligen, när andra kan ha gått genom livet utan att få den minsta lilla skråma i huvudet eller på bröstkorgen? Livet är inte rättvist.
Men det finns hopp till mänskligheten.
Det har verkligen inte funnit tid eller utrymme för att retuschera eller photoshopa fotona som tagits på kändisarna nedan. Vissa är till och med deras byliners (Staffan Heimersson kan inte vara särskilt nöjd med sin bild på sig själv i Aftonbladet, jag tror till och med att den är utbytt nu).
Det mest naturliga hade ju varit att även artister som Pink eller det mer indiekorrekta alternativet Ariel Pink också hade anammat en rosa färg i ansiktet istället för att som det första alternativet i hennes karriärs begynnelse bara förutsägbart färga håret rosa.
Nedan följer några fotobevis på kändisar som tagit till sig den rosa hudtrenden...
Jag ska resa till Sicilien nästa vecka, jag får se hur jag gör, men innerst inne hoppas jag att jag lämnar ”ön” med en störtskön nyans av rosa i huvudet som på flygresan hem övergår till en fin brun solbränna. Men jag har nog inte tid att sola speciellt mycket i trakterna kring Palermo, jag har ju planerat att åka på utflykter med pensionärerna i tidiga ottan, och alltid förståndigt ha på mig en solhatt (jag har en rosa sådan) och sedan möjligtvis dricka en liten hutt Tequila Rose i hotellbaren med Gösta, 83 och Gunborg, 77, strax innan läggdags klockan 20.00 efter att Claes Elfsberg avrundat Rapport i SVT Europa. Europa.





Krister Henriksson (skådespelare)

Staffan Heimersson (journalist)

Hans-Owe Sundberg (travkusk, travets egna rödmule)


En av mina svenska favoritskådisar Leif Andrée har en genuin illröd stoppljusfärg i ansiktet på bilden längst under, och en mer jämnt klädsam skär nyans på bilden över, jag har dock inte sett "Kommissarie Späck", det är under min värdighet även om den säkert är bättre och roligare än de senaste Beck-filmerna.
Jag ska förresten resa till Sicilien nästa vecka, jag får se hur jag gör, men innerst inne hoppas jag att jag lämnar ”ön” med en störtskön nyans av rosa i huvudet som på flygresan hem övergår till en fin brun solbränna. Men jag har nog inte tid att sola speciellt mycket i trakterna kring Palermo, jag har ju planerat att åka på utflykter med pensionärerna i tidiga ottan, och alltid förståndigt ha på mig en solhatt (jag har en rosa sådan) och sedan möjligtvis dricka en liten hutt Tequila Rose i hotellbaren med Gösta, 83 och Gunborg, 77, strax innan läggdags klockan 20.00 efter att Claes Elfsberg avrundat Rapport i SVT Europa.

Kommentarer
Postat av: /M

Sicilien? Gött. Där har jag varit två gånger.

Dock aldrig i själva Palermo, om du nu ska dit.



Tog du/ni en sista-minuten-resa eller?

2010-06-11 @ 11:19:13
Postat av: P

Det ante mig att du varit där, kanske får avbeställa då... Det var ju en typisk Maj-lis-resa, hehe. Jaså inte Palermo.



Tja, sista-minuten i det närmaste men ändå inte. Jag vet ju var ju ska bo, så inget ospecat boende. Hotel Dolcestate, 14 km från Cefalú (4 solar).

Blir tur in till Palermo och Cefalú en dag vardera minst. Får se hur det ser ut kring hotellet. Återkommer säkert med mer info senare.

2010-06-11 @ 11:30:23
Postat av: /M

Just Italien har besökts en hel del under åren.

500 bilsemestrar och 19.000 mil (känns det som)



Sicilien, Sardinien och någon ö till.

Sedan bl.a. Rom, Piza och Venedig därtill.



Men det blir nog trevligt, Sicilien är vackert.

2010-06-11 @ 14:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0