Reine Fiske - en sövande proggare



Nej, nu får det vara nog. Inte nog med att Gudrun Schyman goes mental och eldar upp 100 lax på Gotland i "protest" mot orättvisa löner mellan könen. I går såg jag en solglasögonprydd och hattbärande Steffo Törnquist spelandes elgura som värsta "Slash" i Nyhetsmorgons arla morgontimme. En chock det också, när han lirade intro efter intro till bandets stora glädje (?). I dag såg jag inte bara ADHD-mannens vaggande och skruttiga gångstil på Netto utan jag fick också en släng av tråkma när jag lyssnade på The Amazings inte alltför fenomenala vita debutskiva och tänkte tillbaka på Dungens makalöst trista och jammande konsert på Malmöfestivalen för några år sedan. Cd-reor och en viss Reine Fiske (är medlem i både Dungen och The Amazing) dök då upp i huvudet. Jag ska aldrig mer köpa en skiva eller ladda ned, oavsett hur billig den än må vara, där den mannen är inblandad.

För jag gillar inte långdragen progg även om det då och då kan bjuda på något mer poppigt/rockigt. Men att lyssna till evighetslånga sessioner som maler på i all oändlighet får andra i så fall syssla med. Jag vet minst en som gillar det. Jag kanske även en handfull, men de är musiker eller har varit och då kan det vara förlåtet. Fiske har även spelat med Träd, Gräs & Stenar (de är ännu värre, i varje fall live). Seg, utdragen gubbstruttsprogg där herrarna gått från renrakad till två meters burrig skäggväxt innan låtfan är slut.
Reine Fiske är också medlem i The Guild, The Ark-Schlegels sidoprojekt. Det är kanske inte så farligt. Det är inte heller hans medverkan på Anna Järvinens bägge skivor. De skivorna är ju riktigt bra, men där är det mer pop och folk än progg. Så när han inte envisas med sina innersta proggdrömmar så kan det faktiskt gå an. The Amazing frontas av den andra sångaren (Christoffer Gunrup) i Granada, där Anna ju var med för länge sedan. Kanske skulle han göra en soloskiva i stället helt enkelt och koncentrera sig på popen...

I  varje fall gjorde jag ett litet klipp (kommer snart), inspirerad av Schyman och "Halv åtta hos mig", där jag steker Dungen- och The Amazing-skivan som en hamburgare respektive ägg till ett bröd. En något mildare variant än att elda upp de bägge dammsamlarna.
Ni som vill ha resterna av skivorna bortskänkes de till den som vill ha dem först annars skickar jag skivorna på posten hem tilll Reine Fiske.

Ingen blir förmodligen gladare än han eller jag...



Kommentarer
Postat av: /M

Inte hört talas om liraren innan, men då ska jag ge tusan i att lyssna på såväl honom som de projekt som han är inblandad i.



På tal om projekt och sidoprojekt så kommer visst någon från Anttilas band till årets Sommarfesten i stadsparken. Inte hört något med honom mer än en singel eller vad det var. Funkar kanske. Minns inte rikigt. Hehe.



Bilen ledig idag, för en tripp till Hästveda Marknad?

Svänger du förbi 16.30 eller jag ska titta uppom då?

2010-07-07 @ 10:08:55
Postat av: /M

Vilket jävla klipp förresten, haha. Underbart.

Kastade du frisbee på gården med skivorna sedan? ;-)

2010-07-07 @ 10:14:28
Postat av: P

Ja, minst syrran ska med också. Återkommer med besked om upphämtningsplats. Men blir ca 16.30.



Nej, kastade inte frisbee med dem. Ska ta med dem till standen (om jag åker till en sån i sommar) och kasta... Eventuellt byta in dem mot en vuvuzela på Hästveda marknad, kan de ha en himmelsblå vuvuzela där så är det prima.

2010-07-07 @ 10:43:26
Postat av: /M

Fan, vuvuzela. Lär de ha på marknaden idag.

Gud bevare mig. Alla tutande ungar överallt då.



Dra ett sms eller slå en signal när du vet tid & plats.

2010-07-07 @ 11:25:57
Postat av: Fashionpolice

Reine har inte fått skivorna ännu. Men du kan skicka dem till Skivbolaget som ger ut The Amazings postbox: Fashionpolice, Fashi Media AB, Mailbox 173, 111 73 Stockholm. Så vidarebefodrar vi dem till Reine!

2010-11-09 @ 01:20:53
URL: http://www.fashionpolice.se
Postat av: Herr Herrson

Varför är du så taskig? Reine är ett geni! Va inte så dryg.

2011-03-08 @ 21:51:59
URL: http://langusterklubben.blogg.se/
Postat av: Skänk skåne tillbaka till Danmark!

Din dryga nord-Dansk.

Köp samlings skivan med melodi festivalen på Statoil istället - det verkar ju vara mer i din musik smak.

Reine är Sveriges intressantaste gitarrist. Han förmedlar ett kulturarv.

Sånt kan vara lite svårt att förstå för Danskar.

2011-03-13 @ 23:33:20
Postat av: shuddup

Reine är en av sveriges mest inflytelserika och geniala gitarrister. Shuddup Schneebly

2011-04-26 @ 09:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0