Jamie vs. mig vs."Mannen mellan två jobb"



I TV8 visas just nu några av de första avsnitten av Jamie Olivers "Den nakna kocken" i repris. Och vad ska man säga om det  - egentligen?
Den unge Jamie sluddrar och fyllesteker något krimskrams som han ska bjuda sina kompisar på, kokar för mycket pasta med lite olja och kryddor i. Ungefär som jag gjorde för några år sedan, när jag lagade mat ute på Näsby. Varför kokar man alltid för mycket pasta, förresten? Numera plågar jag sällan spisen, det får andra göra som kan laga mat, dessutom äter jag inte pasta längre. Förutom i dag då det var kris och jag fick gå till Mats och Marits Pastavagnen på Torget och köpa en slabbig pasta med köttfärs kombinerat med bacon och tomat (stark). En kärring klagade på att hennes sås inte smakade curry. Mats avfärdade henne rutinerat med att det gjorts av kall färdig sås eller vad som slank ur honom. Han har nog hört det förut och utan att röra en min tar han första bästa replik i hjärnkontoret. Hur många år har han förresten stått på Torget och gjort samma rätter dag ut och dag in? Han har inte ens uppdaterat menyn till fullkornspenne... Han pregade även ned hela tio servetter i min bajsbruna papperpåse. En sann miljöbov den där där Mats, på Restaurang Farozon står det en lapp på deras servetthållare att man inte ska ta fler än man behöver - och att man ska tänka på miljön.

Själv så lagar jag ibland något lätt, jag ljög lite innan för ibland steker jag några hamburgare eller nåt, vad vet jag, inga konstigheter, och det går undan.

Återigen till "Den nakna kocken". I programmet är Jamie (och även jag på Näsby) som vore han en yngre upplaga av sluskkocken Per Morberg och går på måfå och känsla. Kompisarna som redan är på plats i Jamies kök sjunger playbackmikrofon i en ölflaska, dansar och är glansiga i blicken. Jamie hakar på. Robbie Williams "Old before I die" ljuder i slutet av programmet, Dodgys (ett band jag faktiskt sett live, slå det om ni kan) "Good Enough" likaså. Jomenvisst, avsnitten är inte från detta decennium, inte ens förra.

"Den nakna kocken" är nämligen från samma år som "C/o Segemyhr" (1999) som visas i repris i Tv4, just nu. En komedi som håller än. Något man inte kan påstå att Pojk Oliviers program gör...

Ps. Jag äger en elfenbensvit OBH Nordica-mixer som jag köpte för något år sedan. Jag har bara använt den en gång (samma dag jag köpte den men jag var mycket noga med att välja ut just denna mixer, jämförde priser på Pricerunner, osv), allt blev en varm sörja av tomat och purjolök, helt oätlig. Jag gav upp och lät manicken stå framme bredvid kaffeapparaten, den senare använder jag heller aldrig då jag inte dricker kaffe. Ds.

Kommentarer
Postat av: /M

Ja, de båda makarna i Pastavagnen är ett allvarligt hot mot liraren som hade Pastavagnen på Lilla Torg i Krstd. Han är väl fortfarande kvar i sin vagn? Dock numera omgjord från pasta till pölse. Han har väl stått där i 70 år snart. Känns det som.



Den dag han även lägger pölsen på hyllan så lägger Mats och Marit i 5'ans växel och laddar inför 20 nya år på Stortorget i Hlm, för de båda blir man väl aldrig av med...

2010-07-22 @ 23:09:38
Postat av: P

Sen får man inte glömma att de matar Den Blinde/Närsynte i Tipsaffären med den hårige hunden, med mat varje dag. Det är en livsuppgift som heter duga. De som köper en halv portion gör det bara för skoj skull, ingen jävel blir ju ens mätt mer än en halvtimme på en stor portion pasta...

2010-07-23 @ 00:21:55
Postat av: /M

Kolla HIF hos dig ikväll?

Blir det bob hund på fredag?

2010-07-26 @ 14:37:37
Postat av: P

Jag såg det mesta på HIF-matchen, de hade allt lite flyt igen. Henriksson brände ett kanonläge strax innan HIF:s mål. Men Häcken var inget vidare annars, HIF utnyttjade deras misstag och var effektiva när chanserna dök upp.



bob hund? Var spelar dem? Såg ju dem i nyvunnen form på Siesta!, räcker inte det?

2010-07-27 @ 00:06:41
Postat av: /M

Helsingborgsfestivalen.

Bl.a. är det bob hund på fredagen.

Timo R och Timbuktu på lördagen, tror jag.

2010-07-27 @ 01:08:18
Postat av: P

Det hade väl nästan varit för bra för att vara sant att se Timo en gång till, såhär två veckor efter hans bejublade Tivolirock-spelning...



Konstigt inte Teddybears spelar på Helsingborgsfestivalen. Helgeåfestivalen har ju asat dit dem till Knislinge i slutet av augusti.

2010-07-27 @ 14:53:30
Postat av: U

Ni har inte funderat på att ringa varandra istället?? eller de e för svårt?....

2010-08-08 @ 19:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0