Två filmer sedda i helgen




Kritikerrosade "Fish Tank" såg jag i går. I en becksvart brittisk håla försöker Katie Jarvis rollfigur envetet sno en gammal häst samtidigt som hon dansar disco och dricker cider i en förfallen lägenhet som hon måste sparka in dörren till. Sen utvecklas historien och mer händer i ett ganska svart drama. Hela tiden med Katie Jarvis nuna närvarande i rutan. "Fish Tank", är alltså inte bara This Perfect Days gamla Tracksetta från 1997. Inte nån femma som jag läst lite varstans (däri är den för konvensionell och oorignell), men helt klart sevärd och fina skådisinsatser - och troligtvis, med mitt korta minne inräknat, det bästa brittiska jag sett sedan Happy-Go-Lucky förra året.




Ricky Gervais har gjort en ny film i Hollywood. Sist jag såg honom var i "Ghost Town" förra året. En ganska beskedlig dramakomedi, där han spelade en deprimerad tandläkare.
"The Invention of Lying" är något muntrare. I en stad/land där alla talar sanning och är ärliga bryter Gervais huvudrollskaraktär Mark Bellison mönstret när han lurar bankkassörskan att  ta ut 800 dollar i stället för 300 dollar som han har på kontot. Sen fortsätter lögnerna som alla andra därmed går på. En rätt rolig historia i teorin, men som blir lite väl seg och slätstruken under andra halvan. Gervais har fått med en mängd amerikanska komiker och skådisar av rang (Louis C. K, Tina Fey, Jonah Hill för att nämna några) i filmen men tyvärr hjälper inte detta. Som "The Office" -och "Extras"-fantast är det en besvikelse.
Kanske beror det på att en ny parhäst, Matthew Robinson, skrivet och regisserat tillsammans med Gervais.
Gamle parhästen Stephen Merchant och hans kumpan Shaun Williamson (Barry) från Extras skymtar förbi i en scen. Förmodligen hade filmen blivit roligare om Merchant/Gervais hade fortsatt sitt samarbete i en film. Eller är det möjligvis så att långfilmsformatet inte passar Gervais riktigt. Han spelar ju ungefär samma roll hela tiden...

Kommentarer
Postat av: /M

Fish Tank har jag tankat (höhö). Dock inte sett den ännu. Dvd-rip med fransk text, men efetrsom den är ebgelsk så funkar det fina fisken!



Peace an out och skål!

2010-01-11 @ 23:13:24
Postat av: P

Samma som jag såg säkert då, man får ha det lite högt så man hör, fransk text hjälpte inte mig...

Happy-Go-Lucky kommer jag ihåg att jag såg med holländsk text. Lite halvjobbigt det också men det gick.

2010-01-12 @ 22:10:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0