På tapeten i januari 2010

Lite smått och gott som varit bra i januari:


Succéduon Anders & Måns (tv-serie)


Att se Anders som kvinnokarl och skitstövel är roligt, och Måns som neurotisk uppstädare åt honom som ständigt blir överkörd eller missförstådd i allt han tar sig till. Helt klart annorlunda jämfört med vad de tidigare har gjort. Ser fram emot nästa avsnitt! Och nästa!

Celebrity Big Brother säsong 7

Vet inte varför jag började se det, har inte sett någon av de sex andra säsongerna. Kanske beror det på att ingen annan i Sverige gör det, nästan. För att få en inblick i det brittiska upplägget av programmet. Kanske var det för att Basshunter var med, kanske var det för Lady Sovereign, kanske var det för Vinnie Jones... Annars var det inte många man kände till. Men vad gör väl det när den sympatiske Jonas Altberg (han kallar sig sitt riktiga namn och verkar nästan skämmas över sin musik och pratar inte alls om den som tur är) spelar "fart-tennis" (regler precis som det låter) med några tjejer. Blir kär i Ronnie Woods före detta flickvän eller tillkännager att Vinnie Jones är hans favoritskådis. Jag ska inte avslöja vem som vann eller hur det gick för Jonas. Om man nu inte redan gjort det i de torftiga Aftonbladet-artiklarna som egentligen varit helt missvisande för hur det gått i själva huset.

Beach House - Teen Dream (album)

Magiskt album, se tidigare blogginlägg.

Betyg: 9/10

Joel Alme - Waiting for the Bells (album)


Den lite mognare Joel och mer 60-talsblåsinfluerade skivan har tonsatt många resor till pingisträningar.
Van Morrison möter Curtis Mayfield eller Marvin Gaye. Men ändå Joels bitar...
Bästa svenska skivan hittills i år, jag gillar den bara mer och mer. Kan inte sluta spela den.

Betyg: 8/10

Hästpojken - Från där jag ropar (album)

Bättre än debuten, mer homogen och där Elisson är hesare än hes. Finfina melodier dessutom och en rättvis Tracks-etta har bandet nu dessutom. Heja Hästpojken, vi ses i sommar. Med eller utan mask...

Betyg: 8/10


Arctic monkeys - Cornerstone (låt)

Efter alla sågningar jag läste om höstens skiva blev jag glad när jag hörde denna fantastiska humbugare...

I en annan del av Köping (tv-serie, säsong 3)

Det är något magiskt när Mats ensam utan att fråga Linda kör till datakursen med sin röda bil. Linda som också ska på samma datakurs får ta taxi. Här snackar vi integritet och ett par som inte gör allt tillsammans.

Morden (tv-serie)

Kjelle Bergqvist och Göran Ragnerstam i en väldigt bra svensk serie som tar sin tid på sig att föra handlingen framåt. Nu även på dvd, såg den dock på SVT Play ett bra tag efter premiären.

Betyg: 7/10

Wallander-serien

Kan tycka att den senaste Wallander-säsongen (i varje fall de tre-fyra senaste filmerna) har varit bra för att vara just den.
Det vilar något melankoliskt över personerna, stämningen är förtätad men lugn. Svartman och kompani. Ystadsk melankoli, trots att inga av huvudrollshavarna talar skånska... Den senaste "Dödsängeln" var dock ett väldigt stort kliv tillbaka. En klar besvikelse.

-------
Januari månads frågetecken/tankenöt:

Man tänker sitt (dvd)


Varför denna fascination för skogen? Lågmäld, inte alls rolig egentligen, mest konstig. Efter en flukt på alla recensioner kan man säga att den hyllats av de kvinnliga kritikerna och sågats av de manliga. Om man ska hårddra lite. Blev inte Guldbaggenominerad. Jag förstår lite varför. Erik Enocksson skriver dock fin filmmusik.

Betyg: 5/10

Kommentarer
Postat av: /M

Celebrity Big Brother säsong 7?! Ja, då är det sju missade säsonger där, tack och lov. Kunde de inte bara låst in Basshunter på livstid i huset?!



Hästpojken var det enda som inte var värd en egen kommentar i ditt inlägg? Eller det talade för sig självt? Hehe. Bra platta!



De senaste Wallander har jag inte sett, tror det är 3-4 stycken som jag inte har sett. Får väl ta tag i det vad det lider. Kanske.

2010-02-04 @ 14:09:54
Postat av: P

Jag ska komplettera med lite text sen, var lite trött när jag skrev det och postade bara det.

Något du vill tipsa om som kom i januari och som var bra? Kändes som det var rätt mycket bra. Andreas Dregas skiva var inte så dum heller.

2010-02-05 @ 11:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0