Hiphopens Lady Gaga eller Pink?



I dag fyller hiphopperskan och r’n’b-sångerskan Nicki Minaj 26 år.

För en tid sedan släppte hon sin debutskiva ”Pink Friday”. En skiva jag faktiskt lyssnat på. Ja, jag skriver så för det tillhör ovanligheterna att jag lyssnar på en i grunden kommersiell artist och en genre där jag sällan orkar mig igenom ett helt album. Och efter att hört några radiohits i P3 var jag inte helt övertygad, hennes namn har dykt upp lite varstans, vissa programledare har haft bekymmer att uttala hennes efternamn och Minaj har också gästat en del andra artister.

Jag började lyssna på "Pink Friday" av en slump, hade bråttom till pingisträningen och via FM-sändaren till iPhonen valde jag en skiva som fanns under Nyheter på Spotify. Efter ett par snabbtryckningar efter att jag gav grundgas på Saaben möttes jag av ett överraskande tufft sound och en betydligt hårdare och rappare trut än jag föreställt mig.

Efter ett tag stod det dock klart att hypen inte riktigt bet på mig. För de två klart bästa låtarna visade det sig att jag klarade av på direkten. Säga vad man vill om Nicki Minaj och hennes album ”Pink Friday” men nog slarvar hon bort det/tappar tråden efter de två inledningsspåren. Mer av den varan hade inte skadat. I ”Roman’s Revenge” har hon till och med gjort Eminem upprörd, han låter argare och bättre än någonsin (/M den får du spotifya om du inte redan laddat ned den på ditt supersnabba bredband för ett par år sedan via Megaupload...).
Ja, jag är ingen expert på hiphop eller r’n’b men nog tycker jag "Í´m The Best" och "Roman’s Revenge" är bra och att det låter så här allt för sällan numera. Även om det mesta av övriga materialet är rätt beige och alltför slätstruken radio-r’n’b för min smak.

Nicki Minaj har framtiden för sig rent musikaliskt och kommer säkert bli stor, men jag hoppas bara hon inte bestämmer sig för att bli hiphopens svar på en ultrakommersiell Pink med en attityd och klädstil som mer liknar Lil' Kim.

Grattis på 26-årsdagen, Nicki, om du mot förmodan läser detta...

Ps. Kolla in deluxe-utgåvan av "Pink Friday" för fler låtar och/eller någon av hennes mixtapes också.

Kommentarer
Postat av: /M

Naturligtvis hade jag redan koll på denna halvdana skiva, mest tack vare det eminenta spåret där EMINEM gästar. Det är f.ö. det enda spår som som har hört mer än en gång, tror jag.

2010-12-10 @ 17:02:14
Postat av: /M

"mest tack vare", det kan bytas ut mot "endast tack vare".

Hade det inte varit för EMINEM så hade jag inte tankat plattan.

2010-12-10 @ 17:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0