Jordnötter till tacos = mindre lyckad kombination



Jag går längs med Järnvägsgatan mot Café Nyfiket. Jag har av någon anledning gått in på deras hemsida och sett att de har Tacobuffé den här vintriga fredagen. Med mig har jag halva mitt jobbs nedervåning som nappar på erbjudandet att skyffla i sig kopiösa mängder tacofärs och tillbehör. Fredagsmys på arbetslunchen skulle man kunna säga så slipper man vara "hoffmaestro på kvällen" som en känd krönikör numera tjatar om i varenda krönika han skriver.

När vi väl är framme och har betalat det hutlösa priset 85 kronor blir jag snudd på chockad. Bredvid gräddfilen och tomatsalsasåsen ser jag en skål med jordnötter. På ett tacobuffébord. Vad är det för en flane som dukat fram detta, passar väl inte till en tacobuffé? tänker jag. Som att hälla kopiösa mängder coca-cola i ett whiskeyglas eller ha bruna bönor till kinamaten. Ja, jag vet inte hur de tänkt sig men detta var en lite onödig kombination.

Jag blir dessutom väldigt tveksam när jag ser en jordnöt i gräddfilen som någon ålanöt fumlat ned. Efter att ha tagit ett lass av maten sätter jag mig ned för att njuta, men min gom möts snabbt av något hårt. Nej, det kan inte vara löken som är så hård, det måste vara en nöt. Spottar ut fanskapet och känner med mina pingisfingrar på det jag tror är en bit jordnöt. Tydligen har en fummlepelle tappat ned en jordnöt vilket fått till följd att efterföljande lunchgäster krossat den till mindre beståndsdelar i antingen tomatsalsasåsen eller guacamolen. Vet inte vilket! Jag går fram till kassörskan och frågar om det finns nötter i nån av såserna. Nej, säger hon, men det är mycket möjligt att något tappat ned den i nån av såserna, får jag som svar. Vill du ha en kram och en biobiljett som kompensation? frågar hon och ser glad ut. Nej, nu överdrev jag, den sista meningen är inte sann.

Jaha, tänker jag istället och går tillbaka till min plats. Med en sällan skådad koncentration och målmedvetenhet äter jag mina tacos på helspänn. Jag känner efter varje tugga om det kan vara en bit nöt som finns där. Jag ser ingen och känner lyckligtvis ingen heller.

Vad som gjorde att jag ändå gick till Café Nyfiket var att jag veckan innan hade ätit en utsökt Flygande Jakob där. Att jag tyckte det kan berott på att jag då blev bjuden på maten. Allting är godare gratis. Även då fanns en skål jordnötter bredvid en av kantinerna till huvudrätten. Att då placera jordnötterna utanför istället för i huvudrätten var ett smart och uppskattat drag för undertecknad som kompenserade de varma bananerna i maten som man lätt kunde peta bort.

Vad kan jag då dra för slutsats efter detta? Jo, att Café Nyfiket har gott om jordnötter och numera har det som extra tillbehör till varje rätt de serverar, i varje fall de två gångerna jag varit där och ätit lunch.

Jordnötterna på Café Nyfiket är som larverna på Asien Box. En onödig och ofrivillig extrakrydda till det ordinarie och förväntade lunchutbudet.

Kommentarer
Postat av: /M

Hoffmaeostro är för Virtanen vad Toblerone är för Mona Sahlin. D.v.s. omöjligt att inte knyta an till. Annars är jag skerptisk till Café Nyfiket. Nyfikenheten har lagt sig, så att säga. Då hänger jag hellre på bibblan, vägg i vägg. Fråga mig inte varför, kanske för att den är ny och fått ok kritik, men idag lånade jag t.o.m. Orups nya album där. Bibblan - the place to be.

2010-12-04 @ 15:01:39
Postat av: /M

Hur många avsnitt har du sett av Dexter 5 nu?

Ser du dem på Canal + eller laddar ner efter hand?



Långt om länge har jag fått tummen ur och hittat en sida på nätet där massor av amerikanska serier finns arkiverade, uppdateras snabbt och streamas i bästa Play-anda. 10 st Dexter 5 finns uppe, del 11 går visst i USA idag så den kommer väl upp i natt. Verkar vara en bra säsong, jag ska snart se det 3'e avsnittet. Hoppas ha sett alla 11 inför säsongsavslutningen, och del 12, nästa söndag :)

2010-12-05 @ 19:03:10
Postat av: P

Ja, har sett tio avsnitt av säsong 5, laddar mest ned det, även om det går med bara en veckas fördröjning i Canal plus. Femte säsongen är rätt bra, Julia Stiles är ju kändisgästskådis denna gång. Vet dock inte vart säsongen tar vägen, det är ju bara två avsnitt kvar nu men man har sina aningar... Vad heter den sajt där du ser det streamat?

2010-12-06 @ 12:58:00
Postat av: P

Vad gör du om helgerna nuförtiden, förresten?

2010-12-06 @ 12:59:40
Postat av: /M

Här streamar jag:

http://www.cucirca.com/

Programlista i högermarginalen.

Ska se Dexter S05E04 + S05E05 ikväll.



Om helgerna? Tja, lite av varje. Dock inte Harrys, där är det torsdagar som gäller. Annars är det väl mest jobb, någon konsert, slappar, ser fotboll på TV, umgås med någon emellanåt om man hittar någon... sådant. Själv då?

2010-12-06 @ 21:34:54
URL: http://www.cucirca.com/
Postat av: P

Nej, jag har inte varit på Harrys sedan vi var där och quizade för några veckor sedan, men nästa torsdag kanske du kan dit? Då har jag ingen match. I helgen blir det nog Ted Morris i Kulturhuset.

2010-12-06 @ 22:18:15
Postat av: /M

Nästa torsdag, den 16'e, är nog körd. Om jag minns mitt schema rätt. Kan dock kolla upp det säkert sedan. Om de nu ens kör quiz till veckan innan jul, men det gör de kanske.



Jag funderar iaf på att dra dit nu på torsdag, då kan jag.

2010-12-06 @ 22:54:19
Postat av: P

Ok, lycka till i så fall. Jag kan inte, pingismatch igen.

2010-12-07 @ 09:20:45
Postat av: /M

Streamen av Dexter fick för sig att buffra hela tiden nu, segt. Alla avsnitt (1-11) ligger uppe på Megaupload ändå. 550 MB per episod och 4-5 min att dra ner dem vardera. Så jag gör en P på avsnitt 8-10 nu, går raskt och smidigt :D

2010-12-07 @ 19:43:26
Postat av: P

Det räcker med de på ca 170 MB, bara onödigt de där 550 MB. Såg "Buried" men kasst ljud i går, inte den bästa filmen direkt, trodde den skulle vara bättre, helt meningslös, 4/10.

2010-12-07 @ 22:05:15
Postat av: /M

Nja, 550 var skönt. HD-TV, eng text och perfekt skärpa.

Men visst, 170 duger säkert också. Nu har jag sett 1-8 på 3 dagar.

2010-12-07 @ 23:28:19
Postat av: U

Jag bara undrar varför RINGER ni inte varandra istället???Har ni hört talas om SMS? Måste ju vara lättare om man vill ha svar på en fråga? Eller??

2010-12-08 @ 23:48:58
Postat av: P

Telefon är så 2005. Men det är klart vi borde kunna klara av det på Twitter istället... Ska bara kommentera sakfrågan i blogginläggen i fortsättningen. Det känns mer rätt och viktigt.

2010-12-09 @ 08:55:33
Postat av: /M

Min Twitter har inte fungerat på typ 2 dagar.

Den laggar några dagar då och då, sånt är livet.



Och Ulrika, detta är ett småkul tidsfördriv, att skriva mer eller mindre meningslösa chattinlägg här. Alltid retar det någon. Hört talas om ironi, sarkasm och humor???? Eller????? ;-)

2010-12-09 @ 14:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0