The Walking Dead - Säsong 1


The Walking Dead

Betyg: 7/10


Robert Kirkman och Tony Moore skapade 2003 ett svartvitt seriemagasin som följer en grupp människor som överlevt och försöker överleva en zombieapokalyps. Jag har inte läst detta magasin.
 
Regissören och manusförfattaren Frank Darabont har i varje fall gjort en miniserie bestående av sex avsnitt. En säsong 2 kommer 2011. Darabont har en diger meritlista och ligger bland annat bakom tunga Stephen King-filmatiseringar som "Nyckeln till frihet" och "Den gröna milen". Hans senaste - och lyckade - filmatisering var ”The Mist”. Stämningen, det oförutsägbara i vad som ska hända härnäst och några av dess skådespelare återfinns även i "The Walking Dead".
 
Mellan slakten av zombies är serien i mångt och mycket ett psykologiskt drama om händelser och situationer som styr de inblandades beteende. Det är välspelat, nervkittlande och speciellt många förklaringar ges inte till varför det ser ut som det gör (t.ex. ursprunget till zombiesmittan). Att det dessutom inte är speciellt många kända skådisar gör det ännu mer oförutsägbart om vilka som ska råka illa ut eller klara sig.
 
”Lost” är en serie som jag kommer att tänka på när jag ser "The Walking Dead" även om jag inte sett speciellt mycket av just den. Kan bero på de natursköna miljöerna i de amerikanska skogsområdena. De öde och (då och då) folktomma stadscenerna för tankarna till "I Am Legend".
 
Det är framförallt det längre första pilotavsnittet som är riktigt bra. Det går lite på tomgång i säg, avsnitt 3 och 4 men är hela tiden engagerande, angeläget och spännande. En hel del lämnas givetvis öppet för en andra säsong utan att jag avslöjar något mer ingående. Men innan dess får ni se maktkampen mellan de bägge framträdande poliskollegorna, de övriga i gruppen och allt vad det innebär att förena en mängd åsikter till en enad handling.
 
Stämningsskapande zombieapokalyps går kanske lite oväntat hem i min bok. Men med Frank Darabont vid rodret kan man lita på att det är kvalitet. Dessutom är sex avsnitt alldeles lagom, även om jag naturligtvis vill veta och se mer väldigt snart.

Kommentarer
Postat av: /M

Jag har några avsnitt av den där serien, typ 1-3 tror jag, men ännu inte sett dem. Får väl ta tag i det någon dag. "Big Bang Theory" finns förresten att streama på den där sidan jag länkade för ett tag sedan, om du inte pallar dra ner dem efter hand.



Quiz på torsdag?

2010-12-21 @ 11:35:18
Postat av: P

Ja, det kan nog vara en serie som rysar-M uppskattar.



"Köpte" första säsongen av "BBT" med svensk text. Det tycker jag om, när det är svensk text alltså. Inte sett serien än. 199kr kostar den i månaden...



Ja, quiz och Harrys på torsdag.

2010-12-21 @ 13:28:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0