Black Swan - en dansant thriller



Innan det är dags att summera 2010 blickar jag framåt mot 2011 och slår ett slag för en film jag egentligen inte trodde att jag skulle gilla. Den innehåller en hel del dans men egentligen är det bara en ytlig eller sekundär ingrediens i en historia som i mångt och mycket kretsar kring Tjajkovskijs "Svansjön". Men jag föll som en svan för denna mycket skickligt sammanflätade film.
En av många anledningar till att jag gjorde det var att jag kände igen mig i filmen (dock inte i den snudd på anorektiska huvudrollsinnehaverskan Natalie Portman), trots att det var mycket dans och dessutom något mindre avig sådan.
För grundhandlingen hade kunnat utspelats någon helt annanstans där jag hör mer hemma.

För konkurrensen, det ständiga bekräftelsebehovet, avundsjukan, thrillermomenten, vad som är verklighet och dröm, och rädslan att någon annan går in och tar ens roll som "danskung" gör att "Black Swan" lika gärna skulle kunnat äga rum på Harrys intima dansgolv i Hässleholm som ett professionellt stort balettscengolv i New York. Där den svarta svanen symboliseras av de asymmetriska Harrys-damernas ögonbryn och spretiga hårsvall, och det ständigt gapandet efter mer Staropramen-självförtroende som till slut tar överhanden av den vita lilla oskyldiga svanen som är jag.

Är det dessutom musicquiz under kvällen så blir föreställningen än mer komplett och förvirrande.

I varje fall i min fantasi.




Betyg: 8/10


"Black Swan" har svensk biopremiär först i mars.

Kommentarer
Postat av: /M

Jag tänkte bloggat om denna film under julhelgen, men magsjuka, julmat och arbete kom emellan. Hur som helst så verkar den intressant, jag har den i dvd-rip liggandes i "Dokument". Kanske jag med drar iväg ett blogginlägg, eller i alla fall en kommentar här, då jag har sett den. Tänkte se den nu någon av dagarna fred-sönd.



Blir det Perrong 23 imorgon förresten? Var väl någon konsert där med electro-pop från USA. Nyårsplaner för övrigt?

2010-12-29 @ 20:47:12
Postat av: /M

Även soundtracket har jag kommit över ett gratis-ex av, så att säga, precis som dvd'n, om det nu är så mycket att ha. Har bara snabblyssnat det någon gång.

2010-12-29 @ 20:50:47
Postat av: P

Julmat?! Åt du julmat under julen! Det var en undanflykt som heter duga...



Tror inte det blir P23 i morgon, ska nog träna pingis. Har inte hört bandet, tetrismusik enligt Nsk i dag.



Vet ej annars om nyår än. Harrys kör så det ryker mellan 23-03. Fick du inte SMS:et i dag! Tänkte kopiera in det i inlägget ovan men avstod.



Soundtracket till Black swan är nog inget jag skulle lyssna på, klassiskt säkert.

2010-12-29 @ 22:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0