Konsten att skjuta en framgångsrik karriär i sank?


Varför vänta två-tre år mellan varje album när du i digitalform kan släppa eps, singlar eller minialbum på direkten.
Just så trodde jag Jens Lekman tänkte efter att han släppte sitt senaste framgångsrika album "Night Falls Over Kortedala". Men nu har det gått några år, rättare sagt drygt tre år, och Lekman har både åkt på svininfluensan och tagit ett långt uppehåll från musiken. Känns det som. Han spelade i och för sig på Way out west i år, och släppte då strax innan en ny låt som spelades i P3 en del. Men efter det har det varit tyst, så tyst. Har han drabbats av skrivkramp eller hur är det fatt? Jag hoppas du kommer tillbaka snart med något nytt, för fram till "Night Falls Over Kortedala" var du riktigt bra.

Lite samma känsla som Jens får jag när jag tänker på Marit Bergman. Oj, så bra hon var på de tre första albumen men sen gick det lite i stå, visst var idén med en låt per månad som jag även prenumerarade på  kul, men det blev inte riktigt samma sak. EP:s hade nog varit att föredra, lite som Robyn har gjort det senaste halvåret.
För visst borde det digitala formatet kunna utnyttjas bättre, Marit Bergman var bland de första att göra det, hoppas hon hittar en formtopp 2011 - igen. För 2009 och framförallt 2010 har det varit onödigt tyst om henne på skivfronten. Bor hon fortfarande i New York?

Youtubar en video med Jens och en med Marit som lite tröst och uppmuntran.

Hoppas ni mår bra och kommer spela in bra musik snart igen.


Kommentarer
Postat av: /M

På tal om Marits koncept med en låt i månaden och sedan allt sammanställt till ett enkelalbum (dubbelalbum också), har du hört Ash? De släppte också singlar på liknande sätt till A-Z series, sedan kom det två album med alla singlar samlade.



Jag tror att jag har hittat den kompletta samlingen nu, det är två hit-album och en bonus-cd med mixar, akustiskt och några outgivna som inte kom som A-Z. För Marit gick det väl sådär, för Ash verkar det ha gått snäppet bättre. Dock borde de kanske gjort en Robyn, så att säga.



Och Jens, ja, vad ska man säga?

Hoppas att han släpper ett album snart.

2010-12-12 @ 20:39:03
Postat av: P

Nej, har inte hört något av de albumen med Ash, men läst några riktiga sågningar av de där två albumen.

2010-12-12 @ 21:43:54
Postat av: /M

Don't believe the cunts, det finns flertalet ljuspunkter.



En del anser att Håkan inte kan sjunga. Fuck them!

Andra sågar Ash som vi sågade virke i virkesrummet.

2010-12-12 @ 21:56:07
Postat av: P

Ash, jag bryr mig inte om recensenter...

2010-12-12 @ 22:52:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0