Pingishjälpen - Alla dessa jular/White Christmas

"Hej!

P3 kör just nu Musikhjälpen där de hjälper Radiohjälpen att samla in pengar.
Per och jag behöver också ert stöd i Pingishjälpen. Att samla in pengar till ett pingisbord här på jobbet.
Skänk 50, 100 eller 200 kr. Skriv beloppet, låtönskning och motivering och skicka oss ett sms. Det är inte summan, det är handlingen som räknas.

Vi väljer ut en av era låtönskningar varje dag nästa vecka som Per spelar på akustisk gitarr och jag sjunger (helst ingen FM-rock, gärna britpop eller varför inte en jullåt?!).

Kan vår dröm bli verklighet? Det bestämmer ni…"






Ovanstående mejl skickade jag ut som ett skämt till några av mina arbetskamrater. Vi har skojat lite grann om att köpa ett pingisbord och ha där. Spela efter arbetstid eller rent av på en rast. Vi har dessutom försökt sälja en del ateraljer på Blocket för att finansiera ett bord men det har vi gått bet på.

En dam eller några damer valde att skoja tillbaka och skicka just en låtönskning. Jag och Per valde att ta skämtet ett steg längre, ja så långt det var möjligt. Att framföra låten. Med tomtemössa, tomtemask och tomteskägg på leadsångaren.

Och i dag framförde vi låten till damen som dock oturligt nog inte var på plats. Det gör dock mindre, när hon kommer tillbaka nästa vecka har hon ett mejl med en fil på hela evenemanget, jag hoppas hon blir stolt över vårt framträdande. Hon skänkte ändå 50 riksdaler. Och var den enda som önskade en låt.

Vi sjöng nämligen Babsans "Alla dessa jular" som hon önskade. Vi hade aldrig hört låten innan och det har förmodligen inte du heller gjort - innan vi nu gjorde en akustisk version av den där högst After Dark-inspirerade texten/låten. Ja, ni vet den där förfärligt sexanspelade låten som Lindarw och kompani gjorde i Melodifestivalen för något år sedan där Jul-Ernst, Timell och Bosse Bildoktorn var med på scenen i några tv-apparat-skärmar.

Vi körde det hela med en "studioman" som filmade allt med en tagning. Det blir ju oftast bäst så. Efter påtryckningar gjorde vi extranummer med publik en timme senare på en annan plats. Det blev inte lika fängslande. Så skit i det publikfrieriet även om klippen finns på Youtube. Nej, njut istället av den här ursprungliga showen som är kryddad med falsksång och värme, fint gitarrplock, extranumret "White Christmas" och en tomtemask som är lika hårig i ansiktet som ZZ Tops frontfigurer är håriga i röven...



Kommentarer
Postat av: Magnus svarar:

Tack för ett trevligt inlägg! Äntligen infann sig julstämningen för undertecknad!

2010-12-22 @ 23:40:39
URL: http://magnusskoglunds.blogg.se/
Postat av: /M

Gött med oklippta versioner, allt ska inte vara så förbannat editerat och klippt. Kanske att du kunde ha memorerat lite text, lyft blicken + röven och bjudit på en spontan tomtedans, hehe. Nåväl, starkt jobbat, god jul och så ses vi efter 18-snåret! Nu jävlar ska det quizas!

2010-12-23 @ 09:30:40
Postat av: /M

P.S.

Jag kastar in ett presentkort på Harrys à 100 kr (om jag hittar det) i pingispotten ;-)

2010-12-23 @ 09:31:37
Postat av: P

Magnus: Tack, det var roligt att höra.



/M: Ja, lite dåligt att inte memorera texten, men vet inte om jag vill det egentligen (ändrade om lite i texten på ett par ställe och strök en vers som var lite för tramsig). Försökte lite grann men skyller på min ringa artistiska erfarenhet (skulle fäst upp den framför men kom på det efteråt). Sök på "pingishjälpen" på Youtube så finns det ytterligare två klipp med samma låtar inför publik, den s.k. "Ståupp-versionen". I slutet av ett av dem gör jag en klassisk slutpose/avslag när låten tar slut... Men som sagt klippet här i bloggen är roligare tycker jag.

2010-12-23 @ 10:17:33
Postat av: /M

Fint hopp där i slutsekunden av extranumret, hehe.

Ja, annars var huvudklippet på kontoret det mer angemäma :)

2010-12-23 @ 13:12:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0