Storbandspop som inte riktig når fram



I morgon släpps den fina The Radio Dept.-skivan "Clinging to a Scheme".
Framförallt inledningen är suverän, och jag skulle nog ge skivan 7/10 om jag recenserade den. Skivan är en halv återgång till debutens mer opolerade sound. Men det är minst lika skört och vackert.

"Domestic Scene" är skivans bästa låt i den mest lågmälda kostymen. Lysande!
The Radio Dept. har ändå gjort sin svagaste albumstund hittills. Den når inte helhetsmässigt upp till de bägge föregångarna, tyvärr. Jag hoppas att bandet släpper "The Lost Tape 1 och 2" om några år. För inte kan de ha kasserat minst två nästintill klara album utan att ge världen en chans att lyssna på dem?!


I morgon får vi dessutom se om jag gör comeback med skivrecenserandet i Norra Skåne/Skånska Dagbladet.
Nedanstående recension skickades till ansvarig redaktör tidigare i dag. Kommer den inte med finns den alltid på min blogg. Och mejl-korrenspondansen får ses över...


Gray Brigade - Owl Archives
(National/Bonnier Amigo)

5/10


Det till antalet stora stockholmskollektivet Gray Brigade - under ledning av sångaren och låtskrivaren Thomas Jackson - följer upp 2007 års debutalbum ”Fanfare” med en samling sånger som rymmer än mer bombastisk glam- och orkesterpop. Musikaliskt påminner de stundtals om Divine Comedy med en storslagen, på sina ställen ödesmättad, instrumentering och ljudbild. Det saknas dock något som biter sig kvar lite längre, framförallt i melodierna och den för jämntjocka andra halvan av albumet. Singeln ”The Little Engine That Could” sticker ut med sin uppfriskande och självklara direkthet, ungefär som ”Love Is Blind But Now I See” gjorde på föregångaren.
Thomas Jackson har en röst som tar stor plats, en omfångsrik stämma som i sina bästa stunder låter en del som David Bowie och Freddie Wadling. I några mindre lyckade spår får jag mer irriterande Di Leva på engelska-vibbar. Nya albumet "Owl Archives" är ändå ett steg i rätt riktning, även om jag tror Gray Brigade har något ännu bättre inom sig.

Kommentarer
Postat av: /M

Gray Brigade? Lyssnarservice? Fått den med posten? Hur hittade du dem?



The Radio Dept är fin. Dock sönderspelad och uttjatad redan innan release.

2010-04-21 @ 00:19:13
Postat av: P

Gray Brigade köpte jag på Klicktrack. Har också deras förra skiva i fysisk form. Ingen recension i Nsk i dag.



Radio Dept. sönderspelad, hehe. Det tror jag inte.

2010-04-21 @ 08:26:28
Postat av: /M

Nej, din recension uteblev idag, vad är det för stolpskott som sitter på Kulturen nuförtiden? Däremot fick de in en 5 plus-recension för The Radio Dept. Ett plus för mycket i mitt tycke, ++++ skulle jag i alla fall lätt ge den.

2010-04-21 @ 10:40:07
Postat av: P

Såg det, Pernilla Ekdahl har inte hand om skivrecensioner, det är dom på Skånskan nu.



Ja, en fyra av fem. Ingen jättestark fyra. En liten besvikelse. Det är ju ändå Sveriges bästa band. 7/10 som jag skrev. Det är dock något som fattas helhetsmässigt jämfört de tidigare skivorna, album och EP:s. Får kanske ge den ytterligare lite tid, den får ligga och dra och mogna, i höst kanske den är en femma... Som "Pet Grief" gjorde.

2010-04-21 @ 11:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0