Bengt "Hästen" Larsson

I sanna ladda ned-serier-tider föregår jag med gott exempel och kan stolt konstatera att jag sett alla avsnitt av SVT:s långkörare "Andra Avenyn", utan nedladdning.

"Andra Avenyn" är som en blandning av "Orka Orka" och "Storstad".

Någonstans i Göteborgs utkanter, i det fiktiva Riverside utspelas ett vardagligt drama om några personer i olika klassklyftor. Den här serien brister ibland i trovärdighet och tidsuppfattning. Det är Sunset Beachs och Våra bästa års raka motsats för allt händer så fort. När ett samtal förts med Person X som handlar om Person Y, vet man att Person X kommer stå hos Person Y i nästa scen/klipp. I "Andra Avenyn" finns en av mina favoritkaraktärer, den otursförföljde och mänsklige, kriminelle knegaren "Hästen", spelad med humor, pondus och närvaro av Claes Ljungmark.
Tyvärr "dog" han för ett par avsnitt sedan, och verkar inte komma tillbaka in i handlingen. Han fejkade sin egen död, och i Riverside verkar det nästan som att begravningen inträffar samma dag som dödsfallet. "Hästen" var närvarande under sin egen begravning, när han tog en öl i kistan. Han drack sin Original Crocodile Lager (min favoritöl) precis innan han steg ned i kistan, och efter en hostattack i kistan under begravningsceremonin orsakad av lite sand och samma öl han öppnade innan tvingades hans kompis Tony låtsashosta för att rädda situationen.
 

(Jag och "Hästen" dricker varsin "Original Crocodile Lager"...,)


Varför kom inte Helena Bergströms karaktär "Angel" på detta i den Colin Nutley-signerade filmen med samma namn, där hon spelar en sångerska som fejkar sin egen död mer oproffsigt? Eller vänta hon kommer tillbaka då hon tror att hon ska sälja mer skivor. Jag har bara sett delar av den väldigt dåliga filmen, som bara är tragisk.
 
Hoppas "Hästen" också kommer tillbaka. Med samma ölburk i handen.
 
När andra personer laddad ned coola grabbserier som Californication, komedier och i ärlighetens namn rätt usla "How I Met Your Mother" och artonde säsongen av "fräcka" evighetsserier som "Lost" och "Heroes" slår jag ett slag för en svensk serie.

På onsdag visas avsnitt 184, jag sitter som på nålar, och tyvärr är det snart även ett ödesdigert sommaruppehåll. Jag hoppas serien kommer igen i höst. Får licenspengar gå till "Bubblan" och "Jakten på Julia" så finns det nog hopp för "Andra Avenyn", kan jag tycka. I annat fall hoppas jag på en Best of Hästen-dvd lagom till jul? Eller kanske att något fan klipper ihop en torrent med de roligaste Hästen-scenerna och lägger ut på Pirate Bay?! På samma sätt som någon lirare klippte ihop alla Grannen-klipp i alla Beck-filmer till en film häromåret.

Kommentarer
Postat av: /M

184'e avsnittet av Andra Avenyn?

Och du har sett alla de 183 föregående?

Jag hoppas att du skämtar med mig nu? Eller?!

2010-04-27 @ 09:36:06
Postat av: P

Det där kommenterar jag inte ens.

2010-04-27 @ 11:44:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0