Loppmarknaden är den nya krogen!





Anders och Måns
(kända från radio och tv innan hösten 2006) påtalade gång på gång på gång att de klev upp i ottan på söndagsmorgonen och gick på loppmarknad. Inga krogbesök dagen innan där inte, då kunde de bli för trötta för att hitta rätt prylar till rätt priser. Jag har själv aldrig varit på en renodlad loppmarknad. Det har dock min syrra. Hon är numera en flitig besökare för att få ihop husgeråd till sitt nya hus. Som om inte Förmedlingscentralen och Ikea räcker, liksom.

Jag har fått återberättat hur det brukar se ut och gå till på en "loppis". Köpglada och hånga flanar, antikdeckare-light i bästa fall, men mestadels bönder, springer som töffar in i jakten på det rätta fyndet. För att spara några kronor. Ibland snor de saker rätt upp och ned, roffar åt sig guldkornen och drar där ifrån utan att pröjsa. Försöker i bästa fall pruta ned priset nån krona, från t.ex. 5 kr till 4 kr. Ej medveten om att överskottet går - allt som oftast - till en idrottsförening som bara vill väl och behöver lite extra pengar för att dryga ut kassan.

Själv känner jag inget större sug efter att gå till en loppmarknad. Mest en avskräckande känsla går som en rysning genom kroppen. Men det skulle onekligen vara kul att själv bevittna dessa vikingaplundrartakter med egna ögon en söndagsförmiddag på en stor fuktig, daggrik gräsmatta precis när solen gått upp. Hästveda marknad borde således vara rena rama guldsmyckesaffären i en jämförelse...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0