Ljudböcker tjänar tid!







När jag som kontorsråtta sitter på min stol på jobbet brukar jag under några timmar om dagen lyssna till en ljudbok. Gärna något inom olika genrer. Generationsromaner blandas med deckare och spöknoveller och mycket annat. Mitt urval är möjligtvis ganska slumpmässigt, jag går på tips jag kommit över från tidningar, kompisar och andra infall. Likt George Castanza vill jag ha "en bra berättarröst som omväxling på min egen tråkigare inre berättarröst". Givetvis läser jag böcker själv också men det är något tidsfrämjande med att sitta och lyssna på en bok när man samtidigt jobbar framför datorn. Och omväxlande. Man sparar även tid och hinner med mer än man brukar. Det blir dubbelt upp på samma tid skulle man kunna säga. Detta tidstjänande fenomen brukar farsan tycka är lite konstigt att jag kan kombinera: "Hur kan du koncentrerar dig på att lyssna på böcker medan du jobbar?". Inga problem brukar jag kontra, då det rör sig om siffror jag jobbar med. Men ibland kan koncentrationen få sig en törn. Är böckerna för långsamma och innehåller för många personer är det lite svårt att greppa allt som betas av, men helheten störs aldrig. Och ibland vill man ju veta hur namn stavas, osv. En bra berättarröst kan dock hjälpa till och är givetvis att föredra. Om inte romanerna jag lyssnar på är inlästa av författarna själva (vilket jag överlag inte gillar) är det oftast Sveriges största skådespelarnamn som har tilldelats uppgiften. Reine Brynolfsson, Peter Andersson och Magnus Krepper är några som gjort sitt jobb på ett bra sätt. De läser in med en tydligare inlevelse och känsla, allt som oftast.
Eftersom jag läser ganska långsamt själv så tror jag inte jag hade tjänat så mycket tid att läsa samma böcker själv. Och några böcker hade jag säkert inte plågat mig igenom utan lagt ifrån mig nästan direkt (läs "Gomorra" och "Underdog"). När jag lyssnar vill jag dock slutföra dem, än så länge har jag inte avslutat någon ljudbok utan att lyssna klart. Att ha dem i mp3-spelaren eller mobilen är också smidigt. Jag kan lyssna när jag vill och att köpa det på cd-skiva är uteslutet. Tänk er själv att ta med sig 20 stycken cd-skivor för EN bok när man kan förvara det i mp3-form och sen bara flytta över några filer från datorn till mobil/iPod när man vill. Kan det bli bättre? Nej, jag tror faktiskt inte det. Och jobbet blir samtidigt roligare än vad det egentligen är; "förena nytta med glädje" är således ett passande uttryck. Att jag inte kom på att lyssna på böcker tidigare på jobbet är det enda jag grämer mig lite över...


Veckans...

Babe: Karin Winther, duktig programledare - med vackert leende (men oj vad tunnsmal hon ser ut att vara i helbild) - för det ojämna men oftast intressanta semikulturella SVT-programmet "Hype".

CD:  Girls - Album, San Fransiscos hippieflummigaste hipsterduo förenat i en skäggigt ledig produktion. En blandning av snabba poplåtar och ljuvligt släpiga lägereldsrefränger.
Låter som en ung Elvis Costello eller en stirrigare Richard Hawley; sköra Apples in Stereo-dängor varvat med My Bloody Valentine-larm, ömsom galet, skramligt, vackert, spretigt, traditionstyngt och melodiöst. Spelar på Debaser i Malmö, 25 sept, gratis innan 22.

Bok:
Håkan Nesser - Maskarna på Carmine Street, Berättarjagets funderingar och lediga tankar är behållningen i en avslappnat skriven roman om svek, barnförsvinnande och prestationsångest i New York-miljö. Återigen med ett i Nesser-mått-mätt öppet slut som man som läsare får läsa genom raderna.

Mp3: The Mary Onettes - Puzzles: Ännu en svensk pärla, oj vad bra. Ett band som går från klarhet till klarhet: http://www.labrador.se/Puzzles/TheMaryOnettes_Puzzles.mp3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0