Ett barn försvinner är temat!




Och hur går det sen? Jag ska inte avslöja något. Men av en slump läste jag/lyssnade jag till för en tid sedan tre böcker i rad vars huvudtema var just detta. Försvinnande. Vad är oddsen på det egentligen? 

Johan Theorins "Skumtimmen", John Ajvide Lindqvists "Människohamn" och Håkan Nessers "Maskarna på Carmine Street" heter romanerna.

Ölänningen Theorins bok utspelas både i nutid och dåtid. Historien vävs ihop bra och den är klart godkänd även om det tar lite tid innan den greppar tag. Magnus Krepper läser den bra, men inte märkvärdigt bra.

"Människohamn" är lång. Lite för lång för sitt eget bästa. Seg, trälig och inte särskilt spännande. Och inte särskilt bra heller om jag ska säga mitt. Men visst kan man bli lite imponerad av att man kan skriva en sån bok. Trodde dock den skulle vara mer spektakulär. Möjligtvis kan filmatiseringen bli något, men jag är tveksam.

"Maskarna på Carmine Street" har jag redan nämnt tidigare, en ledigt skriven roman, lättläst och intressant i sin berättar-jag-form.

Jag vad ville jag med detta blogginlägg egentligen? Svårt att säga, men lite märkligt var det ändå att jag valde tre böcker i följd där ett barn försvann. Vad de mer utförligt handlar om kan läsas på annat håll. Läs allra helst Nessers bok av dessa tre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0