Christopher Sander - Hej hå!



(Vesper)


7/10


Stockholmaren Christopher Sanders band [ingenting] har jag alltid haft ett gott öga till. Men undrar om inte solodebuten "Hej hå!" hittar kärnan i albumformatet ytterligare. Här vävs tre omstöpta Lindgren/Riedel-visor och två svenskspråkiga tolkningar av Spacemen 3 ("Amen") och Daniel Johnston ("Sann kärlek") samman med egenskrivna sånger som dryper av suggestivt trippande psykedelia och somrig pop med Sanders avslappnade, personliga uttryckssätt. Referensmässigt är det spretigt men när man hör det i praktiken faller pusselbitarna på plats. Och de lyssnare som vågar stanna upp en stund och gå bortom radiobruset kommer att finna en artist som går från klarhet till klarhet. Det enda negativa jag kan komma på är att jag skulle vilja ha ett par delikata popsånger till, i stil med "Caroline (jag såg dig)", "Äppelöga II" och "Hjärtat slår sällsynta slag" för att vara riktigt nöjd, men dessa sparar säkert Sander till höstens kommande, tredje [ingenting]-album.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0