00-talets bästa svenska artister: Häpna-klanen









Sagor & Swing, Hans Appelqvist, Tape, Eric Malmberg och Anna Järvinen.

Häpna är ett av våra bästa skivbolag och entusiaster som i sann gör det själv-anda skapar musik med små gester med finfin melodisk - ibland abstrakt - känsla. Sagor & Swing var det första jag hörde, sen kom Tape och Hans Appelqvist och flera andra i samma anda under ungefär samma tid. Och sen har många bara blivit bättre eller bibehållit sin fina form. Anna Järvinens debut blev Häpnas stora kommersiella genombrott, och en artist som gick utanför ramarna för vad bolaget tidigare kännetecknats för. Men ändå bibehölls den organiska formen, det var bara lite mer sång och dessutom från en gammal Granada-sångare som med hjälp av musiker från Dungen gjorde vacker vispop över två album.


Nedräkning har börjat, jag kommer presentera en rad av de jag tycker är de bästa och mest betydelsefulla artisterna på 00-talet. Ett femtontal skulle jag tro, och i slutändan kommer jag även försöka göra en ranking. Av i varje fall de tre bästa, minst. I några fall blir det kanske bara bilder på artisterna, ibland omslag, och ibland även lite text. Det visar sig.

Kommentarer
Postat av: Patrik Nilsson

Har du helt frånsett Peter Bjorn and John. Och var är Martin Månssons alla projekt. Och The Men.

2010-06-23 @ 14:22:24
Postat av: P

Kunde inte nämna allt. Det blev som det blev. Kanske var senaste skivan med PBJ som gjorde att jag förträngde dem lite. Den gillade jag inget vidare.

Månsson och The Men har du bättre koll på än vad jag har, hehe.

2010-06-23 @ 17:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0