Super Furry Animals - Dark Days/Light Years


(Rough Trade)

8/10

När Super Furry Animals frontfigur och huvudsakliga låtskrivare Gruff Rhys - tillsammans med ljudsnitsaren Boom Bip - i fjol spelade in ett sällsamt lyckat konceptalbum  under namnet Neon Neon om bilbossen John DeLorean verkar de övriga medlemmarna i walesiska Super Furry Animals grottat ned sig i ännu mer utstuderad new age-rock, boogie och psykedelia. När Rhys kom tillbaka in i studion hade de bara några spår kvar åt honom där han fick sjunga. Ja, nåt i den stilen blir mina första försiktiga tankar när jag närmar mig denna variationsrika musikaliska odyssé. Den är långt ifrån lika direkt  som deras flesta andra album, här har de plöjt upp en lite konstigare stig i deras musikalitet, men det känns minst lika angeläget och träffsäkert som de annars oftast skämt bort oss med. Allt eftersom växer även "Dark Days/Light Years". Produktivitet har sin charm när de ibland vågar experimentera. Och jag tror till och med att denna nionde studioskiva kommer snurra betydligt flitigare än deras minst lyckade alster "Love Kraft", trots sina lite för övertydliga rockiga anslag.

(Ps. På bandets hemsida, http://www.superfurry.com/, kan man få ett smakprov, av den kanske roligaste låten "Inaugural Trams" på hela skivan, om man uppger sin mailadress)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0